Abstract:
دانشگاه عالی ترین نهاد آموزشی است که با هدف تولید و ترویج علم، ارتقای دانش و تربیت نیروی انسانی کارآفرین در زمینه های مختلف به ارائه آموزش عالی و انجام پژوهش می پردازد. رده تشکیلاتی و سقف تعداد معاونت ها و مدیریت های موسسات آموزشی مستقل پس از محاسبه امتیازات بر اساس شاخص های و ضرایب ماده “6” آیین نامه تشکیلات که شامل ” تعداد دانشجویان روزانه”، ” تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت” ، ” تعداد دانشجویان خارجی”،” تعداد مجله علمی پژوهشی” و ” تعداد پردیس،واحد بین الملل، شعبه، دانشکده/پژوهشکده، مجتمع، آموزشکده، گروه و رشته آموزشی/ پژوهشی” می باشد، تعیین می شود. پژوهش حاضر ، با هدف بررسی شاخص های تعیین رده تشکیلاتی در بین20 دانشگاه جامع برتر از نظام رتبه بندی ISC و مقایسه دانشگاه های مذکور از لحاظ شاخص های تشکیلاتی انجام شد. در این تحقیق، بیست دانشگاه جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که رتبه های یک تا بیست را از نظام رتبه بندی ISC به خود اختصاص داده اند، مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج تحلیل نشان داده است در بین چهار گروه پنج عضوی از دانشگاه های برتر که دارای رتبه های یک تا بیست از نظام رتبه بندی ISC هستند، از نظر امتیاز شاخص های تشکیلاتی اختلاف معنادار وجود دارد و این اختلاف مربوط به امتیاز “تعداد دانشجویان روزانه” و امتیاز “تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت” است.
University is the highest educational institution in which with the aims of producing and promoting science and knowledge , training human resources in the different areas ,provides higher education and research deals. organizational rank and the number of deputies, and management of independent educational institutions are determined after calculating points based on parameters and coefficients of “6” rule of procedure of which includes the “daily Student “, “The number of full-time faculty members”, “Number of foreign students” the number of Journals “and” number of Colleges & faculties, International Branch, Branch, Faculty / Institute, complexes, schools, groups and academic / research “. The present study aimed to analyze the factors determining the organizational ranks among the top 20 comprehensive universities ranking system and compare ISC was organizing the mentioned universities in terms of index. The population of this study consists of two comprehensive universities affiliated to the Iranian Ministry of Science, Research and Technology ranked from one to twenty ranking system to have the ISC. The results showed that among the four groups of five members from great universities with a rating system of one to twenty in the ISC rankings, in terms of organizing scores were significantly different and this difference refers to the score of “number of daily students “and the “number of full-time faculty members”.
Machine summary:
در اين جدول ، " تعداد دانشجويان روزانه "، " تعداد اعضاي هيأت علمي تمام وقت "، " تعداد دانشجويان خارجي"، " تعداد مجله علمي پژوهشي" و " تعداد پرديس ، واحد بين الملل ، شعبه ، دانشکده / پژوهشکده ،مجتمع ، آموزشکده ، گروه و رشته آموزشي/ پژوهشي" به عنوان شاخص هاي تشکيلاتي معرفي شده اند و بر اساس ضرايبي که براي هريک از شاخص ها در نظر گرفته شده است امتياز هر دانشگاه محاسبه مي شود و در نهايت رده تشکيلاتي و سقف تعداد معاونت ها و مديريت هاي مؤسسات آموزشي مستقل پس از محاسبه امتيازات ، به صورت جدول (١) تعيين ميشود: جدول ١- رده بندي تشکيلاتي مؤسسات آموزشي مستقل عنوان حداکثر مديريت امتياز حداکثر معاونت رده تشکيلاتي /مرکز رده ١ ١٠٠٠ و بالاتر ٥ ١٧ رده ٢ ٩٩٩-٥٠٠ ٥ ١٣ رده ٣ ٤٩٩-٢٥٠ ٤ ١٠ رده ٤ ٢٤٩-١٠١ ٣ ٦ کمتر از ١٠٠ رده ٥ مجتمع ٢ ٤ اداره /گروه دانشکده مرکز همانطور که قبلا" اشاره شد، اصول حاکم بر تنظيم اين آيين نامه ، " پرهيز از توسعه کمي غير ضرور تشکيلات به خصوص در بخش هاي ستادي و پشتيباني" ، " حذف واحدهاي غير ضرور از ساختار تشکيلاتي"، " ادغام واحدهاي با مأموريت هاي يکسان حسب مورد" و " کاهش سطوح سازماني (سلسله مراتب اداري) به منظور تسهيل در تصميم گيري" بوده است و از طرفي تحقق اهداف و مأموريت هاي يک دانشگاه از طريق طراحي ساختار سازماني ، تشکيلات تفصيلي، اساسنامه ، شرح وظايف و شرايط احراز حوزه هاي مختلف آن و مطابقت آن با سياست هاي دانشگاه مي باشد، لذا بر آن شديم بيست دانشگاه جامع برتر کشور که در نظام رتبه بندي ISC حائز رتبه شده اند را انتخاب کرده تا به مقايسه آنها از نظر شاخص هاي تشکيلاتي پرداخته شده است .