Abstract:
هدف مقاله حاضر شناخت میزان تاثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر توسعه اخلاق حرفهای در وزارت آموزش و پرورش است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد 196 نفر از کارکنان انتخاب شدند. روش پژوهش براساس هدف؛ کاربردی و از لحاظ ماهیت؛ توصیفی ـ پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ایثار و شهادت به تعداد 13 سوال (با ابعاد؛ خدامحوری، مردم داری، عمل صالح، عدم تعلق به دنیا) و پرسشنامه اخلاق حرفهای کادیورز به تعداد 22 سوال است. یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون رگرسیون نشان داد که فرهنگ ایثار اجتماعی و ابعاد آن بر توسعه اخلاق حرفهای در کارکنان وزارت آموزش و پرورش تاثیر معنادار دارد. واژگانکلیدی: فرهنگ ایثار و شهادت، خدامحوری، مردم داری، عمل صالح، عدم تعلق به دنیا، توسعه اخلاق حرفه ای
The purpose of this article is to know the impact of the culture of Alturism and Witness on the development of professional ethics in Education and Development of tehran city that 196 employees were selected using the simple random sampling method and morgan table. The research method is based on the purpose; applied and in terms of nature is descriptive-survey.Data ghathering metod is Field-library and and the tool for gathering information is the questionnaire of Alturism and martyrdom with 13 questions(with demensions God-centered, people-oriented, good action, not belonging to the world) and Kadiurz(2017) professional ethics questionnaire with 22 questions. The findings of the research using the correlation and the regression test showed that the culture of social Alturism and its dimensions have a significant effect on the development of professional ethics in the employees of the Ministry of Education and Development. In other words with reinforcement of the culture of Alturism and Witness with demensions for example God-centered, people-oriented, good action, not belonging to the worldcan be witnessed development of professional ethics in employee of Education and Development of tehran city.