Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تطبیقی کارکرد زمستان در سروده های دو شاعر ایرانی و سوری،
«نیما یوشیج» و «محمد الماغوط» و بر پایۀ نقد بوم گرا صورت گرفته است. نقد بوم گرا نقدی است که
تاثیر موقعیت فیزیکی بر شکل گیری فرم و محتوای یک اثر را مورد توجه قرار می دهد. همچنین،
نحوۀ ارتباط و تاثیر متقابل سه محیط طبیعی، مصنوعی و اجتماعی در قالب این نقد بررسی می شود.
زمستان به عنوان یک پدیدۀ طبیعی همواره مورد توجه شاعران بوده است و ایشان در آثار خود
به عنوان نماد، یا حتی به مثابۀ یک پدیدۀ طبیعی به آن پرداخته اند. روش پژوهش، توصیفی تحلیلی
است که بر پایۀ مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی به چگونگی رابطۀ میان اهداف شاعر و محیط
طبیعی می پردازد. نتیجۀ پژوهش نشان می دهد که زمستان در شعر نیما، القاگر بی احساسی و استبداد
حاکم بر جامعه است و نیز نمادی برای اوضاع نابسامان اجتماعی به شمار می آید. اما در شعر ماغوط،
زمستان دارای هویتی مستقل است. هر دو شاعر به محیط زیست خود اهمیت می دهند و طبیعت
برای هر دوی ایشان، پناهگاهی برای ایمنی یافتن از آسیب هایی است که خود انسان مسبّب آن
می باشد.
The aim of this study is to compare the function of winter in the poems of two Iranian and Syrian poets, "Nima Yoshij" and "Mohammad AlMaghout" and is based on ecological critique. Ecological critique is a critique that considers the effect of physical position on the formation of the form and content of a work. Also, the relationship and interaction of three natural, artificial and social environments are examined in the form of this critique. Winter as a natural phenomenon has always been considered by poets and they have used it in their works as a symbol, or even as a natural phenomenon. The research method is descriptiveanalytical, based on the American school of comparative literature, which deals with the relationship between the poet's goals and the natural environment. The result of the research shows that winter in Nima's poetry is an instigator of insensitivity and tyranny in the society and is also a symbol for social unrest. But in Maghut's poetry, winter has an independent identity. Both poets care about their environment, and nature is a refuge for both of them to find safety from the harms that man himself causes.