Abstract:
از آغاز آشنایی انسان با علم و حکمت به عنوان یکی از با ارزشترین علوم، خود را نشان داده است و در لابهلای اشعار شاعران، خودنمایی میکند و عواطف و احساسات پاک و سرشار خوانندگان را برمیانگیزد. احمد سحنون (1907م- 2003)، از بزرگترین شاعران اخلاقگرای معاصر و ناصر خسرو (481- 394ه)، از شاعران قرن پنجم هجری از جمله معدود شاعرانی هستند که شعر را در خدمت رواج وگسترش اندیشههای دینی و اخلاقی قرار داده و بی پروا در راه رسیدن به این مقصود گام برداشتهاند. دیوان آنها سرشار از مضامین دینی- اخلاقی است. یافتههای این پژوهش توصیفی- تحلیلی بیانگر آن است که مضامین دینی- اخلاقی در شعر این دو شاعر، مضامینی همچون، صبر، دینداری، زندگی دنیا، تقوی، راستگویی، عقل و دانش، اخلاق نیکو، تفکر زیبا، رحمت الهی و...به وفور دیده میشود. تحلیل این مشترکات و افتراقات از اهداف این پژوهش تطبیقی است که چارچوب نظری آن نیز بر مکتب امریکایی ادبیات تطبیقی، استوار است.
Machine summary:
دانشجوي کارشناسي ارشد زبان و ادبيات عربي ، دانشگاه رازي ، کرمانشاه ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٥/٠١/٠٤ ؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٥/٠٣/٠٩) چکيده از آغـاز آشـنايي انسـان بـا علـم و حکمت ، «مضامين اخلاقـي » خود را بـه عنوان يکـي از باارزش ترين علـوم نشـان داده اسـت و در لابـه لاي اشـعار شـاعران خودنمايـي ميکنـد و عواطـف و احساسـات پـاک و سرشـار خوانندگان را برمي انگيزد.
يافته هاي اين پژوهش توصيفي ـ تحليلي بيانگر آن اسـت که مضامين دينيـ اخلاقي در شـعر اين دو شـاعر، مضاميني همچون ، صبـر، دينـداري ، زندگـي دنيـا، تقـوي ، راسـتگويي ، عقـل و دانش ، اخـلاق نيکو، تفکـر زيبـا، رحمت الهي و...
١ـ پرسش هاي پژوهش پرسـش هايي که در زمينۀ مسـئلۀ پژوهش مطرح شـده اند و مقالۀ حاضر در پي پاسـخگويي به آن هاسـت ، به شـرح زير است : الف ) وجوه اشتراک و افتراق دو شاعر در بيان مضامين اخلاقي کدامند؟ ب ) سحنون و ناصر خسرو در سروده هاي خود از چه مضاميني بهره گرفته اند؟ ٢ـ روش پژوهش و چارچوب نظري روش ايـن پژوهـش توصيفـيـ تحليلي اسـت که با بهره گيري از منابع ، اسـناد و ابـزار کتابخانه اي و نيـز فضاي مجازي صورت گرفته اسـت .
ـ سـحنون و ناصر خسـرو از آيات قرآن کريم و احاديث براي به اوج رسـاندن اين مضامين اخلاقي در اشعارشـان اسـتفاده نموده اند و از معاني آيات و احاديث در سـروده هاي خويش اسـتفاده کرده اند تا اخلاق اسـلامي را به مخاطبان يادآور شـوند.