Abstract:
زمینه و هدف: یکی از متغیرهای روانشناختی مرتبط با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت، بهزیستی روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش موفق بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت بود. روش پژوهش: در این پژوهش از روش پژوهش مورد منفرد با طرح A-B-A استفاده شد. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت متوسطه اول شهر اصفهان در سال 1400 بود که از بین آنها ۳ نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از تعیین موقعیت خط پایه، 12 جلسه مداخله هوش موفق در طی 2 ماه برای دانش آموزان صورت گرفت و یک ماه پس از پایان مداخله، پیگیری انجام شد. ابزارهای پژوهش مقیاس پیشرفت تحصیلی، چک لیست کمپیشرفتی، مقیاس هوش وکسلر کودکان 4 و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی بود. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از روند افزایشی پایدار نمرات مقیاس بهزیستی روانشناختی دانش آموزان بود که بیانگر اثربخشی آموزش هوش موفق در افزایش بهزیستی روانشناختی است. نتیجهگیری: بهزیستی روانشناختی باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی می شود که انگیزه برای یادگیری بیشتر و پیشرفت تحصیلی را بالا می برد و از طرفی آموزش هوش موفق با ایجاد تعادل بین سه توانایی تحلیلی، خلاق و عملی و باور منطقی نسبت به ضعف ها، میتواند در افزایش بهزیستی روانشناختی و در نتیجه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت مؤثر باشد.
Background and Aim: One of the psychological variables related to the academic achievement of underachievement gifted students is psychological well-being. The aim of this study was to investigate the effectiveness of successful intelligence training on the psychological well-being of low-achieving gifted students. Methods: In this study, a single case study method with A-B-A design was used. The statistical population included all underachievement gifted high school students in Isfahan in 2020, from which 3 people were selected by purposive sampling. After determining the baseline position, 12 sessions of successful intelligence intervention were performed for students within 2 months and one month after the end of the intervention, follow-up was performed. The research instruments were Academic Achievement Scale, Wechsler Intelligence Scale for children (WISC) Fourth edition, Progress Checklist and Psychological Welfare Questionnaire. Results: The results of the study showed a steady increase in the scores of the students' psychological well-being scale, which indicates the effectiveness of successful intelligence training in increasing psychological well-being. Conclusion: Psychological well-being increases academic self-efficacy, which increases the motivation to learn more and academic progress, and on the other hand, successful intelligence training can be achieved by creating a balance between three analytical, creative, and practical abilities and a reasonable belief in weaknesses. To be effective in increasing the psychological well-being and in the result of the academic progress of gifted and underachieving students