Abstract:
هدف از انجام این مطالعه فهمِ تجربه زیسته کارکنان از پیشایندهای پدیده سرایت هیجانی در زمان همهگیری کووید 19 در ایران است. در این پژوهش، از روش کیفی و استراتژی پدیدارشناسی برای فهم تجربیات کارکنان استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان سازمانهای دولتی و عمومی شامل میشود. دادهها ازطریق 40 مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شد. با تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کلایزی، سه درون مایه اصلی و دوازده درونمایه فرعی به عنوان پیشایندهای سرایت هیجانی در زمان همهگیری کووید 19 از دیدگاه کارکنان شناسایی شدند. درون مایههای اصلی عبارتند از: عوامل فردی (برونگرایی، بدتنظیمی هیجانی، عدم ذهن آگاهی، گشودگی به تجربه، توافقپذیری و همدلی)، عوامل میانفردی (صمیمیت بین افراد، تعاملات میانفردی، وابستگی متقابل وظایف( و عوامل سازمانی (جو احساسی در سازمان، مولفههای فرهنگ سازمانی و مولفههای ساختار سازمان). یافتههای این پژوهش نشان داد که علاوه بر مفاهیم نرم با سبقه روانشناختی مثل برونگرایی و گشودگی به تجربه، مفاهیم سختی نظیر مولفههای ساختاری نیز در شکلگیری پدیده سرایت هیجانی در سازمان نقش دارند. فهم پیشایندهای سرایت هیجانی در سازمان، به مدیران کمک میکند تا راهبردهای مناسبی را برای مدیریت هیجانات در محیط کار اتخاذ کنند.
The aim of this study is to understand the employees' lived experience of the antecedents of the phenomenon of emotional contagion during the COVID-19 pandemic in Iran. In this research, qualitative method and phenomenological strategy were used to understand the experiences of employees. The participants of this research include the employees of public organizations. Data were collected through 40 semi-structured interviews. By analyzing the data using the Colaizzi analysis method, three main themes and twelve sub-themes were identified as antecedents of emotional contagion during the COVID-19 pandemic from the employees' perspective. The main themes are: individual factors (extroversion, emotional dysregulation, lack of mindfulness, openness to experience, agreeableness and empathy), interpersonal factors (intimacy between people, interpersonal interactions, task interdependence) and organizational factors (emotional atmosphere in the organization, cultural values and beliefs, structural components). The findings of this research showed that in addition to soft concepts such as extroversion and openness to experience, hard concepts such as structural components also play a role in the formation of the phenomenon of emotional contagion in the organization. Understanding the antecedents of emotional contagion in the organization helps managers to adopt appropriate coping strategies for managing emotions in the workplace.
Machine summary:
يافته هاي ايـن پژوهش نشان داد که علاوه بر مفاهيم نرم با سبقه روان شناختي مثل برون گرايي و گشودگي به تجربه ، مفاهيم سـختي نظير مؤلفه هاي ساختاري نيز در شکل گيري پديده سرايت هيجاني در سازمان نقش دارند.
بـه طـوري کـه ايـن همه گيري موجب اشتراکگذاري هيجانات ميان افراد و ايجاد جو احساسي در محيط هاي کـاري و جامعـه شده است (اشتاينرت ، ٢٠٢٠).
شواهد نيز نشان ميدهند که در زمان بحران افـراد بيشـتر در معـرض سـرايت هيجاني قرار مـيگيرنـد، زيـرا هيجانـات حـالات نسـبتاناپايدار و معمـولا گـذرايي هسـتند کـه در پاسـخ بـه محرکهاي محيطي و رويدادهاي مهم زندگي ظاهر ميشـوند (بارسـاد١، ٢٠٠٢ بـه نقـل از ريبـر٢، ١٩٨٥) و امکان سازگاري با محيط اطراف و شرايط دروني تجربـه شـده را بـه فـرد مـيدهنـد (بارسـاد و همکـاران ، ٢٠١٨).
Taggar & Neubert 95 اين پديده انجام شده است و پيشايندهاي سرايت هيجاني در دوران همه گيـري کوويـد ١٩ در سـازمان هـاي دولتي و عمومي کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است .
بنابراين ، هدف اين مطالعه ، فهـم تجربـه زيسـته کارکنان از پيشايندهاي پديده سرايت هيجاني در زمان همه گيري کوويد ١٩ در سازماهاي دولتي و عمومي غيردولتي در ايران است .
The ripple effect: Emotional contagion and its influence on group behavior.
New perspectives on emotional contagion: A review of classic and recent research on facial mimicry and contagion.
International Journal of Work Organization and Emotion, 8(2), 99-117.
Emotional contagion: Behavioral induction in individuals and groups.
Emotional contagion and its relevance to individual behavior and organizational processes: A position paper.