Abstract:
یکی از چالشهای اساسی در مدیریت سازمان، پیشبینی و کنترل رفتارهای انحرافی در محیط کار میباشد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای رفتارهای انحرافی کاری کارکنان اداری دانشگاهها و ارائه چارچوبی جامع از آن با تاکید بر نظارت و پیشگیری انجام شد. با استفاده از روش کیفی فراترکیب و الگوی سندلوسکی و باروسو و نمونهگیری هدفمند، تعداد 170 منبع در ﭘﺎﯾﮕﺎهﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ داخلی و خارجی در ﺑﯿﻦ ﺳﺎلﻫﺎی 2015 ﺗﺎ 2022 مورد بررسی ﻗﺮار گرفت. طی این فرایند 39 مقاله با معیارهای مورد پذیرش تطابق داشتند که با تحلیل محتوای آنها ابعاد و کدهای مربوطه استخراج شد و الویتبندی کدها با آنتروپی شانون تعیین شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها، ابعاد اصلی عوامل فردی، سازمانی و ابعاد فرعی بیعدالتی، ساختار جبران خدمات و پاداش، کارگریزی، نظارت ناکافی، نیروی انسانی مازاد ، ارزیابی عملکرد صوری، عدم حمایت سازمانی، ضعف قوانین، ناسازگاری، وظیفه نشناسی، نارضایتی، فقدان معنویت گرایی و رهبری غیراخلاقی را نشان داد؛ به منظور پیشگیری و کنترل رفتارهای انحرافی کاری در سطح دانشگاهها، مدیران و سیاستگذاران در سطوح مختلف سازمان باید نسبت به گسترش عدالت رویهای و توزیعی در سازمان و همچنین نظارت مستمر و دقیق بر عملکرد کارکنان اداری تاکید داشته باشند.
One of the basic challenges in organization management is predicting and controlling deviant behaviors in the workplace. This research was conducted with the aim of identifying and prioritizing the components of deviant workplace behaviors of university administrative staff and providing a comprehensive framework of it. Using the meta-synthesis qualitative method and targeted sampling, 170 sources in domestic and foreign scientific bases were examined between 2015 and 2022. During this process, 39 articles met the accepted criteria, and by analyzing their content, relevant dimensions and codes were extracted, and prioritization of codes was determined with Shannon's entropy. The results of data analysis showed the main dimensions are individual and organizational factors and the sub-dimensions are injustice, the structure of compensation for services and rewards, workmanship, insufficient supervision, excess human power, formal performance evaluation, lack of organizational support, weak laws, inconsistency, lack of duty, dissatisfaction, showed the lack of spirituality and unethical leadership. In order to prevent and control deviant workplace behaviors at the university level, managers and policy makers at different levels of the organization should emphasize the expansion of procedural and distributive justice in the organization as well as continuous and accurate monitoring of the performance of administrative staff.
Machine summary:
به منظور پيشگيري و کنترل رفتارهاي انحرافي کاري در سطح دانشگاه ها، مديران و سياست گذاران در سطوح مختلف سـازمان بايـد نسـبت بـه گسـترش عـدالت رويـه اي و توزيعي در سازمان و همچنين نظارت مستمر و دقيق بر عملکرد کارکنان اداري تأکيد داشته باشند.
به علت اهميت مسئله رفتارهاي انحرافي کـاري و پيامـدهاي منفـي آن و عـدم وجـود الگـويي يکپارچـه براي مديريت اين موضوع بين کارکنان اداري دانشگاه ها، شناسايي چنين رفتارهايي ضـروري بـه نظـر مـي- رسد.
همچنين ، اين پژوهش با هدف زير انجام شده است : پيشنهاد يک چارچوب مفهومي از عوامــل مــؤثر در بــروز رفتارهــاي انحرافــي کــاري کارکنــان اداري دانشگاه ها و رتبه بندي عوامل از نظر ميزان اثر، در بروز رفتارهاي انحرافي کاري کارکنان اداري دانشگاه ها.
International Transparency Organization 71 مباني نظري و پيشينۀ پژوهش رفتار سازماني، مطالعه منظم عمليـات ، اقـدامات و کارهـا و نگـرش هـاي افـرادي اسـت کـه در سـازمان فعاليت ميکنند و رفتار بر عملکرد سازماني در سطوح فردي، گروهي و سازماني تأثير ميگـذارد (رابينـز و جاج ١ ، ٢٠١٥).
نتايج حاصل از اين پژوهش نشان ميدهد که عوامل ايجادکننده رفتارهاي انحرافي کاري کارکنان اداري دانشگاه ها شامل دو دسته فردي و سازماني مـيباشـند کـه عوامـل سـازماني، اهميت بيشتري داشتند.
International Journal of Environmental Research and Public Health (Vol. 17, Issue 18).
The effect of organizational culture on deviant behaviors in the workplace.
The structure of an organization: Does it influence workplace deviance and Its' dimensions And to what extent Journal of Managerial Issues, 8-27 .