Abstract:
سابقه و هدف: امروزه بازاریابی اجتماعی و سلامت در سیستم بهداشت و درمان کشور نیز مانند بسیاری از سازمان های دیگر نیازمند تحولات گسترده ای در ارائه و معرفی خدمات خود می باشد که مبتنی بر تحولات دنیای کنونی باشد.لذا هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی بازاریابی سلامت مبتنی بر بازاریابی اجتماعی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران می باشدروش کار: پژوهش حاضر بر اساس هدف کابردی و از نوع اکتشافی-توسعه ای بوده است (چرا که این مطالعه در پی شناسایی مؤلفه های الگوی بازاریابی سلامت مبتنی بر بازاریابی اجتماعی و بسط مدل به دست آمده، می باشد) و روش اجرای کار کیفی (داده بنیاد) است.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که پس از انجام هر مصاحبه و پیاده سازی آن متن مصاحبه برای تحلیل و کدگذاری باز وارد نرم افزار تحلیل داده های کیفی Atlas.ti شد در انتها 21 کد محوری(مقوله فرعی) انتخاب شد که این کدها در قالب یک مدل پارادایمی بازاریابی سلامت مبتنی بر بازاریابی اجتماعی بر مبنای نظریه داده بنیاد انتخاب شد
Background and Objective: Today, social and health marketing in the health and treatment system of the country, like many other organizations, requires extensive changes in the presentation and presentation of its services, which is based on the current world changes. Therefore, the purpose of this research is to design a marketing model. Health is based on social marketing in the Ministry of Health, Treatment and Medical Education of IranMethod: The current research was based on the practical purpose and of the exploratory-developmental type (because this study seeks to identify the components of the health marketing model based on social marketing and the development of the obtained model) and the implementation method is qualitative.Conclusion: The results of the research showed that after conducting each interview and implementing the interview text for analysis and coding, it was entered into the qualitative data analysis software Atlas.ti. became The health marketing paradigm was chosen for social evaluation based on the foundational data theory
Machine summary:
٢) کمک به بهبود کيفيت خدمات سلامت ٣) افزايش سطح وفاداري مشتري (مراجعه مجدد) ٤) توجه به نيازها و خواسته هاي گروه مخاطب توجه و با کاهش موانع و ترغيب آنان براي انجام يک رفتار اجتماعي در قالب به کارگيري بازاريابي اجتماعي سؤال هاي پژوهش ١ - بازاريابي سلامت مبتني بر بازاريابي اجتماعي از چه مولفه هايي تشکيل شده است ؟ ٢ - شرايط علي براي ايجاد بازاريابي سلامت مبتني بر بازاريابي اجتماعي کدام است ؟ ٣ - راهبردهاي تعاملي ايجاد بازاريابي سلامت مبتني بر بازاريابي اجتماعي کدام است ؟ ٤ - شرايط مداخله گر ايجاد بازاريابي سلامت مبتني بر بازاريابي اجتماعي کدام است ؟ ٥ - عوامل زمينه اي ايجاد بازاريابي سلامت مبتني بر بازاريابي اجتماعي کدام است ؟ ٦ - پيامدهاي بازاريابي سلامت مبتني بر بازاريابي اجتماعي کدام است ؟ ٧ - آيا مدل ارائه شده مورد تاييد متخصصين است ؟ نوع و روش پژوهش پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردي (با توجه به نتايج آن که مي تواند مورد استفاده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي ايران ، قرار گيرد)، همچنين از نوع اکتشافي-توسعه اي بوده است (چرا که اين مطالعه در پي شناسايي مؤلفه هاي الگوي بازاريابي سلامت مبتني بر بازاريابي اجتماعي و بسط مدل به دست آمده ، مي باشد) و همچنين بر اساس روش اجراي کار، کيفي(داده بنياد) است جامعه آماري اين مطالعه شامل کليه صاحب نظران دانشگاهي در حوزه بازاريابي و اجرايي حوزه مديريت وزارت بهداشت و درمان کشور در سال ١٤٠٠-١٣٩٩ بودند که داراي بيش از ده سال سابقه بودند.