Abstract:
درباره تعدد زوجات در قرآن کریم مباحث فراوانی میان اندیشمندان مسلمان در گرفته و دیدگاههای گوناگونی درباره آن مطرح شده است. گروهی از آن دفاع کردهاند و آن را بهدلایلی ضروری شمردهاند و معتقدند: گاهی مرد برای حفظ تقوا و دورنگهداشتن دامن از آلودگی، ناگزیر به اختیار همسر دیگر است. ازسوی دیگر چند همسری فرصتی برای آن دسته از زنانی است که به دلایلی همچون فوت شوهر یا طلاق، فرصت ازدواج نمییابند. در مقابل، گروهی از تعدد زوجات انتقاد کردهاند. بهعقیده آنان تعدد زوجات خطر تضییع حقوق همسر نخست را به دنبال دارد. همچنین تعدد زوجات ممکن است همسران را در برابر یکدیگر قرار دهد و برای آنان مشکلاتی ایجاد کند. علاوه بر این تعدد زوجات بقای خانواده را در معرض خطر قرار میدهد؛ زیرا معمولا ورود زن دوم به زندگی مرد، تنشهای فراوانی در روابط خانوادگی وی بهدنبال دارد که فرزندان نیز از آسیبهای آن مصون نیستند. گروه دیگری باتوجه به مزایا و معایب چندهمسری، کوشیدهاند معایب آن را مدیریت کرده، برای آن راه حل ارائه کنند؛ بدینترتیب شاهد شکلگیری سه رویکرد متفاوت در مسئلهایم. علاوه بر این عدهای از فقها در تعدد زوجات معتقد به لزوم اذن زوجه توسط زوج میباشند و عدهای هم اذن زوجه را برای تعدد زوجات زوج لازم نمیبینند و هرکدام به دلایلی از آیات و روایات استناد کردهاند. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از کتب فقهی و حقوقی به تحلیل و تبیین عدم لزوم اذن زوجه در تعدد زوجات زوج پرداخته و به دنبال اثبات این نظر بوده است.
There is a lot of discussion among Muslim thinkers about polygamy in the Holy Qur'an and various views have been expressed about it. Some have defended it and considered it necessary for some reason, believing that sometimes a man has to give it to his other wife in order to maintain his piety and keep his skirt free from pollution. Polygamy, on the other hand, is an opportunity for those women who do not get married for reasons such as the death of a husband or divorce. In contrast, a group has criticized polygamy. According to them, polygamy carries the risk of wasting the rights of the first spouse. Polygamy can also put spouses at odds with each other and create problems for them. In addition, polygamy puts the survival of the family at risk; because the second wife usually enters the man's life, there are many tensions in her family relationships that the children are not immune from. Another group, considering the advantages and disadvantages of polygamy, has tried to manage its disadvantages and provide solutions for it; Thus we see the formation of three different approaches to our problems. In addition, some jurists in polygamy believe in the necessity of the wife's permission by the husband, and some do not consider the wife's permission necessary for polygamy, and each of them has cited verses and hadiths for some reason.
Machine summary:
علاوه بر اين بزرگان ، ظاهرًا آقايان امام خميني و بهجت نيز در شرايط موضوع پرونده که شرط مطلق است ، طلاق را ممکن ندانسته اند و فقط در حالت شرط اطلاق يا مطلق شرط که طي آن گفته ميشود: "علي الاطلاق يا مطلقا" اگر زوج بدون رضايت زوجه همسر ديگري بگيرد، زوجه وکيل در مطلقه نمودن خود است - طلاق را ممکن دانسته اند(خميني، ١٣٦٥، ١٢٣/١).
اگر گفته شود در شرايط اين پرونده ترديد نداريم که زوجه وکيل زوج براي مطلقه نمودن خود ميشود و در نتيجه نوبت به مراجعه به تمسک به اصل اوليه تسلط انحصاري مرد بر طلاق يا اصل اوليه احتياط در عرض يا اصل اوليه عدم ولايت فرد بر غير نمي رسد، جوابش اين است که اين استدلال مبتني بر دور است ؛ زيرا جواب سؤالي را که اين هيئت با مباحث موافق و مخالفش ميخواهد بدان برسد، صحت طلاق را موضوع بحث دانسته و بعد گفته ، چون واضح است طلاق صحيح است ، نوبت به مراجعه به اصل اوليه تسلط انحصاري مرد بر طلاق يا ٢ اصل ديگر نميرسد و اين در حالي است که اقوي دليل بر شيء وقوع آن است و در "مانحن فيه اقوي" دليل بر وجود ترديد اين است (ابن قدامه ، ١٤٠١، ٣١٥/٢) که اين براي چهارمين بار است که ميان شعبه ديوان و محاکم چنين ترديدي حاصل ميشود و اين چهارمين بار است که هيئت عمومي شعبه حقوقي ديوان عالي کشور در صدد رفع اين ترديد برآمده و ميدانيم ، مادام که يک سمت اين ترديد لباس قانون يا راي وحدت رويه نپوشد، بارهاي ديگر نيز براي حل اين ترديد، اين هيئت تشکيل خواهد شد.