Abstract:
زمینه و هدف: امروزه تحقیقات نشان داده که اگر مردم یک کشور از کالای داخلی مصرف کنند می تواند تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی برای آن کشور در پی خواهد داشت. به همین منظور حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از نیروی کار ایرانی داخل کشور است،روش: این تحقیق از نوع علمی- ترویجی می باشد که در آن سعی شده تا به بررسی عوامل تأثیر گذار بر تصمیم خرید کالای ایرانی و رابطه ی آن با پیشرفت اقتصادی کشور بپردازد. در این تحقیق ابتدا تعریفی از رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی را ارائه شده است و سپس به توضیح رفتار مصرف کننده، عوامل تشکیل دهنده ی فرآیند تصمیم گیری خرید، عرق ملی،ملی گرایی، کیفیت کالا، تجارت جهانی، اثر کشور مبدأ و کالاهای ژنریک می پردازیم و سعی شده است تا با بررسی هر یک از این موارد میزان تأثیر آن ها را بر تمایل خریداران به خرید کالای ایرانی را بررسی کرده و راه هایی را برای افزایش تمایل به خرید کالای داخلی را پیشنهاد دهیم.یافته ها و نتایج: نتیجه تحقیق نشان می دهد که تنها راه پیشرفت اقتصادی و خروج از اقتصاد متکی بر نفت و رسیدن به اقتصادی پایدار و قابل رقابت در بازار جهانی اصلاح صنایع تولیدی و بهبود کیفیت کالاهای داخلی است که این امر نیازمند فرهنگ سازی، حمایت دولت و توجه همه ی اقشار جامعه است.
Background and Aim: Research has shown that if people in a country use domestic commodities, they can have GDP and economic growth for that country. For this purpose, supporting Iranian goods is the support of the Iranian domestic labor force Method: This is a scientific-promotional research that attempts to study the factors affecting the decision to purchase Iranian goods and its relation with the economic development of the country. In this research, a first definition of economic growth and GDP is presented and then it is explained consumer behavior, factors that make up purchasing decision process, national sweat, nationalism, commodity quality, global trade, the effect of country of origin and goods A generic study has tried to examine the impact of each of these on the willingness of buyers to buy Iranian goods and suggest ways to increase the willingness to buy domestic goods. Results and findingsThe results of the research show that the only way to achieve economic and economic recovery based on oil and achieve a sustainable and competitive economy in the global market is to reform the manufacturing industries and improve the quality of domestic goods, which requires culture, The state and the attention of all sectors of society
Machine summary:
در اين تحقيق ابتدا تعريفي از رشد اقتصادي و توليد ناخالص داخلي را ارائه شده است و سپس به توضيح رفتار مصرف کننده ، عوامل تشکيل دهنده ي فرآيند تصميم گيري خريد، عرق ملي،ملي گرايي، کيفيت کالا، تجارت جهاني، اثر کشور مبدأ و کالاهاي ژنريک مي پردازيم و سعي شده است تا با بررسي هر يک از اين موارد ميزان تأثير آن ها را بر تمايل خريداران به خريد کالاي ايراني را بررسي کرده و راه هايي را براي افزايش تمايل به خريد کالاي داخلي را پيشنهاد دهيم .
مصرف کننده همواره به دنبال کيفيت کالاي خريداري شده و به صرفه بودن آن است ، پيدايش تجارت آزاد جهاني در اين سال ها اين امکان را براي مردم به وجود آورده که بتوانند به بهترين کالاها دست پيدا کنند؛ اما چيزي که در اينجا اهميت دارد اينست که شما چه اقتصادي داريد، چه صنعتي داريد، چه فرهنگي داريد، و از همه مهمتر اين که آيا عضو اين تجارت جهاني هستيد يا اينکه توانايي رقابت در آن را داريد يا خير!؟ نياز امروز کشور بي شک افزايش تمايل به خريد کالاي ايراني است که اين امر باعث افزايش توليد ناخالص داخلي شده که تأثيرات مثبتي بر پيشرفت اقتصاد کشور در آينده دارد.
(گوهر جو, الهام ; صادقي, تورج ; زنده دل , احمد;, ١٣٩٢) ملي گرايي : در تحقيقات بازاريابي بين المللي درباره نگرش مصرف کنندگان به محصولات داخلي و خارجي و نحوه تصميم گيري آنها در مورد خريد، دو ديدگاه وجود دارد: يکي الگوي منطقي پردازش اطلاعات مي باشد که بيان مي کند مصرف کنندگان محصول مورد نياز خود را طي يک فرآيند عقلايي و تحت تأثير مؤلفه هاي شناختي ارزيابي و انتخاب مي کنند.