Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی پیامدهای شبکهسازی سیاسی در نظام سیاستگذاری در سازمانهای دولتی استان لرستان انجام پذیرفت.طراحی/ روششناسی/ رویکرد : پژوهش حاضر دارای رویکردی آمیخته است که از نظر هدف، کاربردی و حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. مشارکتکنندگان پژوهش را مدیران سازمانهای دولتی در استان لرستان تشکیل میدهند که با استفاده از اصل کفایت نظری و روش نمونهگیری هدفمند 16 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی پژوهش برای گردآوری داده از مصاحبه نیمهساختاریافته بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای کوهن تأیید گردید و دادههای بهدست آمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل و پیامدهای شبکهسازی سیاسی در نظام سیاستگذاری شناسایی شد. از طرفی در بخش کمی برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و نرخ ناسازگاری مورد تأیید قرار گرفت.یافتههای پژوهش: یافتههای بخش کیفی حکایت از آن دارد که شانزده عامل به عنوان پیامدهای شبکهسازی سیاسی شناسایی شد. همچنین یافتههای بخش کمی اولویتبندی و تشخیص میزان درجه اهمیت پیامدهای شبکهسازی سیاسی در نظام سیاستگذاری با استفاده از رویکرد دلفی فازی میباشد.محدودیتها و پیامدها: مغفول ماندن شبکهسازی سیاسی بهخصوص در پژوهشهای داخلی، پژوهش حاضر را بر آن داشت تا خلأ نظری و مفهومی پیش گفته را کاهش دهد.پیامدهای عملی: شبکهسازی سیاسی این قابلیت را دارد که با تزریق راهبردها و سیاستهای نوین، سیاستگذاری در شرایط پیچیده را تسهیل نماید.ابتکار یا ارزش مقاله: این پژوهش پیامدهای شبکهسازی سیاسی را با روشی که تاکنون بهکار گرفته نشده است مورد تحلیل قرار داده که این امر مفهومی کاملتر از آن را ارائه میدهد.نوع مقاله: پژوهشی
Purpose: The aim of this study was to analyze the consequences of political networking in the policy-making system in governmental organizations in Lorestan province.Design/Methodology/Approach: The statistical population of the study consists of managers of governmental organizations in Lorestan province. Using the principle of theoretical adequacy and purposeful sampling method, 16 of them were selected as sample members. In the qualitative part of the research, semi-structured (in-depth) interviews were used to collect data, the validity and reliability of which were confirmed using CVR coefficient and Kappa-Cohen test, respectively, and the data obtained from the interview using software Atlas.ti and the coding method of analysis and the consequences of political networking in the policy system were identified. On the other hand, in the quantitative part, a questionnaire was used to collect information, the validity and reliability of which were confirmed by content validity and incompatibility rate. Research Findings The findings of the qualitative section indicate that sixteen factors were identified as consequences of political networking. Also, the findings of the quantitative section are prioritizing and recognizing the degree of importance of the consequences of political networking in the policy-making system using the fuzzy Delphi approachLimitations & Consequences: The neglect of political networking, especially in domestic research, has led the present study to reduce the aforementioned theoretical and conceptual gap.Practical Consequences: Political networking has the potential to facilitate policy-making in complex situations by injecting new strategies and policies.Innovation or value of the Article: This study analyzes the consequences of political networking in a way that has not been used before, which provides a more complete concept.Paper Type: Research Article
Machine summary:
بنابراين ، يکي از راهکارهايي که سازمان ها تلاش ميکنند با استفاده از آن در ايجاد ائتلاف ها و جذب افراد در شبکه هاي قدرت براي کسب اهداف و منابع بهره ببرند، شبکه سازي سياسي ١ است ( ٢٠١٦ ,Knill&Bauer).
جدول ٥: پيامدهاي استخراجي نماد شاخص ها پيامدها نماد شاخص ها پيامدها X١ جلب افکار عمومي X٩ جهت دهي به سياست ها X٢ پايش دقيق محيط X١٠ جهت دهي به اجراي خط مشيها X٣ تزريق سياست هاي تازه X١١ تسهيلسياست گذاري در شرايط پيچيده X٤ سياست گذاري شبکه اي X12 شناسايي مسائل X٥ افزايش ظرفيت سياسي ذينفعان X١٣ دستيابي به اطلاعات براي ذينفعان سياست X٦ دادن بازخورد از اجراي سياست X١٤ شکل دهي به روابط سياست گذار و ذينفع X٧ دستيابي به انحصار سياست X١٥ کسب منافع و منابع بيشتر X٨ شکل دهي به روابط بين ذينفعان X١٦ درک همه جانبه مساله ب ) يافته هاي بخش کمي تعريف متغيرهاي زباني: در اين مرحله از پژوهش ، نظرات خبرگان در خصوص پيامدهاي شبکه سازي سياسي در قالب پرسشنامه مشخص ميشود.
جدول ١٠: ميانگين ديدگاه هاي خبرگان حاصل ازنظرسنجي مرحله دوم )به تصویرصفحه رجوع شود) پيچيده تزريق شناسايي سياست هاي ٦/ ٨٣/ ٩٦/ ٦٣٢/ مسائل ٦/ ٨٥/ ٩٨ ٦٣٢/ تازه دستيابي به سياست گذاري اطلاعات شبکه اي ٥٨/ ٨٣/ ٩٦/ ٦١٢/ براي ٦٣/ ٨٨/ ٩٨/ ٦٥٥/ ذينفعان افزايش شکل دهي به 13 (4) ظرفيت روابط سياسي ٦/ ٨٥/ ٩٦/ ٦٢٧/ سياست گذار و ٦١/ ٨٥/ ٩٦/ ٦٣٧/ ذينفعان ذينفع دادن بازخورد شکل دهي به از اجراي ٦٦/ ٩١/ ١ ٦٨٢/ روابط بين ٦١/ ٨٦/ ٩٨/ ٦٤/ سياست ذينفعان دستيابي به کسب منافع و انحصار ٦/ ٨٥/ ٩٨/ ٦٣٢/ منابع بيشتر ٥٦/ ٨١/ ١ ٦١/ سياست جهت دهي به درک همه - سياست ها ٥٨/ ٨٣/ ٩٦/ ٦١/ جانبه مسائل ٥٨/ ٨٣/ ٩٨/ ٦٢/ بعد از آنکه نظرسنجي در هر دو مرحله انجام گرفت لازم است که اختلاف ميانگين فازيزدايي شده (مقدار کريسپ ) در دو مرحله مورد تحليل و بررسي قرار گيرد و اختلاف ها مشخص شود.