Abstract:
مقدمه: سواد فرهنگی از جمله موضوعاتی است که امروزه توجه به آن حائز اهمیت میباشد، لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای ارتقای سواد فرهنگی در آموزش و پرورش ایران شکلدهی شده است.روش: از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی و از نظر اجرا داده بنیاد و طولی مقطعی بود. جامعه آماری مرحله کیفی متشکل از افراد خبرگان و مطلعین کلیدی در حوزه قلمرو موضوعی تحقیق بودند که براساس رویکرد آگاهانه و به روش هدفمند و گلوله برفی اقدام به نمونهگیری شد. جامعه مرحله کمی متشکل از کلیه مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد و سپس به روش تصادفی طبقهای پرسشنامه بین آنها توزیع شد. برای جمعآوری دادهها در مرحله کیفی از روش کتابخانهای (سندکاوی) و روش میدانی (مصاحبه دلفی) و در مرحله کمّی از روش میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. برای تعیین اعتبار ابزار مرحله کیفی از تکنیکهای حصول اشباع نظری، استفاده از رویههای ویژه کدگذاری و تحلیل نمادها و نشانهها استفاده شد. در مرحله کمی برای سنجش پایایی از روایی محتوایی و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل در بخش کیفی این پژوهش استفاده از روش کدگذاری نظری (برگرفته از روش نظریه داده بنیاد نظامند) بود. تحلیل کمی در این پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد.نتایج: نتایج کیفی بهدست آمده منجر به ارائه الگوی ارتقای سواد فرهنگی در آموزش و پرورش با 6 بعد 29 مولفه و 134 شاخص شد که در مرحله کمی 6 بعد، 29 مولفه و 131 شاخص مورد تایید قرار گرفتند. نهایتاً الگوی ارتقای سواد فرهنگی در آموزش و پرورش در قالب 6 بعد شامل عوامل زمینه ساز (اسناد و برنامههای تحول و بنیادین، خانواده، سیاستهای کلان فرهنگی، برنامههای درسی مصوب و مدیریت کلان آموزش و پرورش)؛ عوامل علی(تکنولوژی، قوانین و مقررات، رسانهها و امکانات و تجهیزات آموزشی)؛ عوامل مداخلهگر (عوامل اقتصادی، مهارتهای فردی و بین فردی، عوامل اجتماعی و تهاجم فرهنگی)؛ راهبردها (مشاهیر، ادبیات ملی، تاریخ ملی و جهانی، معماری، موسیقی، دین و مذهب، اقوام و آداب و رسوم، ادبیات جهانی، ورزش- بازی- تفریح، هنر و صنایع دستی، پادشاهان و سلسله های پادشاهی، نمایش) و پیامدها (افزایش کارایی و اثربخشی آموزش و پرورش، افزایش غرور و افتخار ملی و افزایش آگاهی فرهنگی) و 131 شاخص ترسیم شد.بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده پنج مقوله «سیاستهای کلان فرهنگی»، «اسناد و برنامههای تحول و بنیادین»، «برنامههای مصوب درسی»، «مدیریت کلان آموزش و پرورش» و «خانواده» به عنوان شرایط زمینه ساز تحقق سواد فرهنگی بدست آمده است.
The purpose of the present study was to provide a model for promoting cultural literacy in the Iranian education system. Methodologically, it was applied research, where an exploratory mixed method was used to collect data, and the grounded theory, cross-sectional, and longitudinal study was conducted. The statistical population of the qualitative stage consisted of experts and key informants in the field, who were sampled based on informed consent and the targeted snowball sampling method. The statistical population of the quantitative stage consisted of all education managers and specialists with a sample size of 384 people determined based on the Krejcie and Morgan's table with a questionnaire distributed by a stratified random method. To collect data, the library research (document research) and the field study (interviews by Delphi technique) were used in the qualitative stage and the field study (a questionnaire survey) in the quantitative stage. Theoretical saturation technique, special coding procedures, and the analysis of symbols and signs were used to determine the validity of the research tool used in the qualitative stage. In the quantitative stage, content validity was used to assess validity, and Cronbach's alpha was used to assess reliability. The theoretical coding (derived from systematic grounded theory method) was used in the qualitative stage of the research to analyze data. In addition, exploratory and confirmatory factor analysis was used to analyze quantitative data in this study. The obtained qualitative results led to the presentation of a model for promoting cultural literacy in the education system with 6 dimensions, 29 components, and 134 indicators with 6 dimensions, 29 components, and 131 indicators approved in the quantitative stage. Finally, the model of promoting cultural literacy in the education system was portrayed in the form of 6 dimensions, including underlying factors (fundamental transformation documents and plans, family, cultural macro policies, approved curricula, and education macro-management); causal factors (technology, rules and regulations, media, and educational facilities and equipment); intervening factors (economic factors, individual and interpersonal skills, social factors, and cultural invasion); strategies (famous people, national literature, national and global history, architecture, music, religion, ethnic groups and customs, world literature, sports-games-entertainments, art and crafts, kings and dynasties, and performances), and consequences (increased efficiency and effectiveness of education, increased national pride, and increased cultural awareness), and 131 indicators.