Abstract:
در یادگیری مشارکتی برخط فراگیران از طریق رایانه و اینترنت در مجموع تحت عنوان یک اجتماع یادگیری و با سهیم شدن منابع، دانش، تجربه، مشارکت و مسئولیت دو یا چندجانبه؛ گرد هم آیند. در این پژوهش، هدف بررسی یادگیری مشارکتی عملیاتی شده در محیط برخط در مرکز آموزش مدیریت دولتی و شناخت چالشهای اجرایی ساختن آن بود. این پژوهش با روش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) که از نوع کاربردی-میدانی است انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران، معاونان و اساتید شاغل در مرکز مذکور در سال 1400 بود که در بخش کیفی با نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری تعداد نمونهها 20 عدد و در بخش کمی بصورت در دسترس و با فرمول کوکران، 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که فرهنگسازی، ارزشیابی عملکرد، استرس یادگیری، تعامل پایین، پیچیدگی بالا، استفاده بهینه از بانک اطلاعاتی، رقابت، دیدگاه و تخصص مدیران، مشارکت کم، اثربخشی پایین، تعداد بالای دانشپذیران، نگرش دولت سیزدهم، ضعف روش تدریس، اساتید غیرحرفهای، مدرک گرایی، نظارت برحضور، بسترسازی مناسب، سرعت پایین اینترنت و آشنایی با روش، چالشهای مربوطه بودند که در بین آنها عدم بسترسازی مناسب با شیوهی مشارکتی و برخط، عدم آشنایی با روش، مدرکگرایی، اساتید غیرحرفهای با سبک مشارکتی و آموزش برخط، سرعت اینترنت پائین و دیدگاه و تخصص مدیران، برجستهترین آنها بودند. نتایج نشان داد که مرکز مذکور باید برنامهریزی، طراحی اجرا، استفاده از متخصصان دانش دانشگاهی در محیط برخط و شیوه آموزش مشارکتی را در عملیاتیسازی دورهها و فائق آمدن بر چالشهای آن اعمال نماید.
in collaborative online learning of learners through computers and the Internet as a whole under the title of a learning community and by sharing resources, knowledge, experience, participation and bilateral or multilateral responsibility; come together In this research, the aim was to investigate cooperative learning implemented in the online environment in the public administration training center and to identify the challenges of its implementation. This research was conducted with a mixed exploratory method (qualitative and quantitative) which is of applied-field type. The statistical population included managers, assistant professors and professors working in the mentioned center in the year 1400, which in the qualitative part was done with targeted sampling and based on the principle of theoretical saturation, the number of samples was 20 , and in the quantitative part, it was available and with a formula. Kochran, out of 50 people in the statistical population, 45 people were selected as samples. The findings showed that culture building, performance evaluation, learning stress, low interaction, high complexity, optimal use of the database, competition, managers' perspective and expertise, low participation, low effectiveness, high number of students, attitude of the 13th government, weak method Teaching, non-professional professors, degree orientation, monitoring of attendance, proper infrastructure, low internet speed and familiarity with the method of challenges of operationalization of online cooperative education were in the center, among them lack of proper infrastructure with cooperative and online method. Lack of familiarity with the method, degree orientation, non-professional professors with collaborative style and online education, low internet speed, and the views and expertise of managers were the most prominent among them. The results showed that the said center should apply planning, implementation design, use of academicians of the online environment and cooperative education method in operationalizing courses and overcoming challenges.