Abstract:
زمینه و هدف: این تحقیق باهدف شناسایی مولفههای تعالی بازاریابی در صنعت هوانوردی انجامشده است. روششناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کیفی و از طریق مصاحبه عمیق با مدیران و خبرگان صنعت انجامشده است. مشارکتکنندگان در تحقیق از طریق فرایند نمونهگیری هدفمند انتخابشده و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیداکردهاند. نهایتا تعداد 20 مصاحبه انجام و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تم استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از کدگذاری دادهها منجر به شناسایی 14 مفهوم و 6 مقوله شده است که شامل ارزشآفرینی، محرک بازار بودن، بهرهوری بازاریابی، یادگیری بازاریابی، بازاریابی اخلاقی و مسئولیتپذیری اجتماعی میباشند که در سه دسته مولفههای بازار محور، شرکت محور و جامعهمحور قرارگرفتهاند. نتیجهگیری: مولفههای تعالی بازاریابی که در سه دسته مولفههای بازار محور، شرکت محور و جامعهمحور قرارگرفتهاند و مصادیق شناساییشده برای هریک از آنها در تحقیق حاضر میتوانند هم در برنامهریزی بازاریابی و هم در اندازهگیری عملکرد بازاریابی شرکتها مورداستفاده قرارگرفته و مبنایی برای مقایسه عملکرد شرکتها در حوزه بازاریابی باشند.
Background and Aim: This research was conducted to identify the components of marketing excellence in the aviation industry.Methodology: The current research was conducted with a qualitative approach and in-depth interviews with managers and industry experts. The participants in the research were selected through the purposeful sampling process, and the interviews continued until theoretical saturation was reached. Finally, 20 interviews were conducted, and the theme analysis method was used for data analysis.Results: The results of data coding led to the identification of 14 concepts and six categories, which include value creation, being a market driver, marketing efficiency, marketing learning, ethical marketing, and social responsibility, which are placed in three categories of market-oriented, company-oriented, and community-oriented components.Conclusion: The components of marketing excellence, which are placed in three categories of market-oriented, company-oriented and society-oriented components, and the examples identified for each of them in the present research can be used both in marketing planning and in measuring the marketing performance of companies and a basis for comparing the performance of companies in the field be marketing.