Abstract:
پژوهش حاضر با هدف کشف مهارتهای کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی منطقه چهار کشور شامل استانهای قم، مرکزی، همدان و زنجان انجام شد.
این پژوهش کاربردی و با استفاده از روش توصیفی پیمایشی انجام گرفت.
جامعه آماری شامل 100 نفر از کتابداران شاغل در بخش کودک و نوجوان تحت پوشش اداره کل نهاد کتابخانههای عمومی استان زنجان، همدان، مرکزی و قم و از نمونه تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری پرسشنامه محقّق ساخته که در این پرسشنامه مهارتهای کتابداران کودک و نوجوان، براساس 9 مؤلفه در سه زمینه شخصی و حرفهای و فنی دستهبندی شدهاست. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 959. به دست آمد. در تحلیل دادهها از برنامه اکسل 2016 و اس. پی. اس. اس ورژن 20 و روشهای آماری توصیفی و آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف، شاپیرو- ویلک و ویلکاکسون استفاده شد.
نتایج نشان داد کتابداران منطقه چهار کشوری مهارتهای علاقه و اشتیاق، ارتباطی، روانشناسی کودک، آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان، مجموعهسازی، فناوری اطلاعات، مدیریت و خدماترسانی به طور متوسط دارا میباشند. مهارتهای علاقه و اشتیاق با میانگین 84/3، مدیریت 89/3 و خدماترسانی 82/3 به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند و شهر زنجان با میانگین 93/3، مرکزی با میانگین 91/3 و همدان با میانگین 61/3 به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب نمودهاند. مهارتهای علاقه و اشتیاق، مدیریت، خدماترسانی با رشتههای تحصیلی و مهارتهای فناوری اطلاعات با سنوات خدمت و مدیریت با تحصیلات اختلاف معناداری دارند.
Objective: The aim of this study was to investigate the skills of librarians in the children and adolescents section of the public library of Qom, Arak, Hamedan and Zanjan provinces.
Method: The present research is applied and has been done using descriptive-survey research method.
The statistical population of the study included 100 librarians working in the children and adolescents section of public libraries under the auspices of the General Directorate of Public Libraries of the five provinces of Zanjan, Hamedan, Arak and Qom and a stratified random sample was used. The collection tool in this research is a researcher-made questionnaire, in which the skills of child and adolescent librarians are categorized based on 9 components in three personal, professional and technical fields. The reliability coefficient of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha 0959 In data analysis from Excel 2016 and S software. ps. Version 20 and descriptive statistical methods and Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk and Wilcoxon tests were used.
Results: The results indicate that the skills of interest and enthusiasm, communication, child psychology, familiarity with children's literature, collection making, information technology, management and services are averaged in these provinces. Interest and passion skills with an average of 3.84, management skills of 3.89 and service skills of 3.82 have been ranked first to third, respectively, and Zanjan with an average of 3.93, Arak with an average of 3.91 and Hamedan with The average of 3.61 are ranked first to third, respectively. Interest and passion skills, management, service delivery with fields of study and IT skills with work experience and management skills with education are significantly different.
Machine summary:
يافته ها: نتايج نشان داد کتابداران منطقۀ چهار کشور مهارت هاي علاقه و اشتياق ، ارتباطي، روان شناسي کودک، آشنايي با ادبيات کودک و نوجوان ، مجموعه سازي، فناوري اطلاعات ، مديريت و خدمات رساني را در ســطحي متوسط دارا هستند.
Farooq, Ullah, Iqbal & Hussain 4.
با توجه به اهميت مهارت هاي فردي، حرفه اي و دانش تخصصي در کتابداران براي بهبود خدمات اطلاعاتي به کودکان و نوجوانان ، ضرورت دارد که گروه هاي علم اطلاعات و دانش شناسي به منظور آموزش و دست اندرکاران و مسئولان کتابخانه هاي عمومي به منظور آسيب شناسي و آينده نگري در بخش کودک و نوجوان ، برنامه ريزي و اقدام کنند؛ با اين حال ، نخستين گام در برنامه ريزي شناخت وضع موجود است .
با توجه به ظهور فناوريها در کتابخانه ها و نيازهاي متنوع و فزايندة جامعه و اهميت ضرورت ارزيابي مهارت هاي کتابداران در بخش کودکان و نوجوانان ، ممکن است اين سؤال پيش آيد که وضعيت مهارت هاي کتابدار کودک و نوجوان کتابخانه هاي عمومي منطقۀ چهار کشور (استان هاي قم ، مرکزي، زنجان و همدان ) چگونه است ؟ براي رسيدن به اين هدف ، پژوهش حاضر درصدد است تا به سؤالات و فرضيات زير پاسخ دهد: ١.
کتابداران بخش کودک و نوجوان کتابخانه هاي عمومي منطقۀ چهار کشــور تا چه ميزان مهارت خدمات اطلاعات را دارا هستند؟ ٩.
(in Persian) ALSC (Association for Library Service to Children).
Evaluation of communication skills of librarians of public libraries in Isfahan [Unpublished maserʼs thesis].
Digital competencies for developing and managing digital libraries: An invesigation from university librarians in Pakisan.