Abstract:
زمینه و هدف: رمان پاورقی، پدیده ای نو و شاخه ای از ادبیات است. این جریان ادبی معاصر، مورد توجه مردم بوده و ریشه در ادبیات عامه پسند دارد و بازتابی از مسائل جاری جامعه است و رویدادهای سیاسی، اجتماعی و تاریخی را مانند آینه در خود منعکس میکند. پاورقی بعنوان رمان اجتماعی در کنار رشد و غنای جریان ادبی، با زبان ساده و ساختار کلی، نقاط ضعف و نقصهای فرهنگی جامعه را نمایان میسازد. همزمان با آشفتگیهای سیاسی، اجتماعی پایان دورۀ قاجار، نویسندگانی با قلم تند، پلشتیهای جامعه را به نمایش درآوردند. نخست، رمان پاورقی اجتماعی تهران مخوف از مشفق کاظمی با محور عشق و نثری ساده و زبانی گزارشگونه و سپس رمان تاریخی ده نفر قزلباش از مسرور با هدف تشویق به میهندوستی نگاشته شدند. هدف این جستار، تحلیل سبک این دو اثر است.
روش مطالعه: این جستار با روشی توصیفی - تحلیلی به بررسی سبک روایت و محتوای فکری و اسلوب خاص این دو رمان پاورقی پرداخته است.
یافته ها: رمانهای عامه پسند را به دلیل داشتن کلیشه ها و چهارچوبهای معین در سراسر اثر، از عنوان گرفته تا پایانبندی، وقایع، شخصیّتها، خط سیر داستانی و درونمایۀ ثابت ازقبیل مثلثها و مربعهای عشقی، دل بستن دختر و پسری از دو طبقۀ اجتماعی مختلف، و طرح روی جلد میتوان از ادبیات نخبه گرا جدا کرد. همۀ این مشخصّه ها عمدتا حول محوری ساده و برای جذاب کردن داستان رقم خورده اند.
نتیجه گیری: زبان در این دو رمان، با توجه به نوع مخاطب، ساده، به دور از پیچیدگی و تکلف است. در هر دو رمان، عشق و وطن دو بنمایۀ اصلی هستند. درواقع عشق زمینی و عشق به وطن در موازات یکدیگر قرار دارند. ویژگی دیگر این دو اثر، زبان نمادین و کنایی آنهاست. شخصیتها در آنها متعدد بوده و هریک نمایندۀ قشر خاصی از جامعه هستند. در تهران مخوف شاهد انتقادات جدی به مسئلۀ زنان هستیم و رویکرد نویسنده بیشتر اجتماعی است، اما در ده نفر قزلباش، رویکرد اصلی تاریخی بوده و وطنپرستی و مذهبگرایی جلوۀ بیشتری یافته است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Footnote novel is a new phenomenon and a branch of literature. This contemporary literary trend has attracted people's attention and is rooted in popular literature and is a reflection of the current issues of society and reflects political, social and historical events like a mirror. As a social novel, along with the growth and richness of the literary stream, it shows the weaknesses and cultural defects of the society with simple language and general structure. At the same time as the political and social disturbances at the end of the Qajar period, writers with a sharp pen showed the idiosyncrasies of the society. First, the social footnote novel Tehran Makhuf by Mushfeq Kazemi with the theme of love and simple prose and report-like language, and then the historical novel Ten People of Ghezelbash by Masrour were written with the aim of encouraging patriotism. The purpose of this essay is to analyze the style of these two works.
METHODOLOGY: This essay has investigated the narrative style and intellectual content and special style of these two novels with a descriptive-analytical method.
FINDINGS: Popular novels because of having certain stereotypes and frameworks throughout the work, from the title to the ending, events, characters, story line and fixed theme such as love triangles and squares, falling in love between a boy and a girl from two different social classes, and plot The cover can be separated from elitist literature. All these characteristics are mainly based around a simple axis and to make the story interesting.
CONCLUSION: The language in these two novels, according to the type of audience, is simple, far from complexity and difficulty. In both novels, love and homeland are two main characters. In fact, earthly love and love for the homeland are parallel to each other. Another feature of these two works is their symbolic language and irony. There are many characters in them and each one represents a certain class of society. In Tehran makhuf, we are witnessing serious criticism of women's issues, and the author's approach is more social; But in the Ten people of Ghezelbash, the main approach is historical and patriotism and religiousism are more prominent.
Machine summary:
مقاله پژوهشي تحليل سبک رمان پاورقي عامه پسند دهۀ ١٣٢٠ تا ١٣٣٢، با نگاهي به تهران مخوف از مشفق کاظمي و ده نفر قزلباش از حسين مسرور 3 اکرم عسگري ١، فاطمه پاکرو*٢، حميدرضا اردستاني رستمي ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده ادبيات ، علوم انساني و اجتماعي، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران .
com ORIGINAL RESEARCH ARTICLE Analyzing the style of the popular footnote novel from 1320s to 1332s, with a look at Tehran Makhuf by Mushfeq Kazemi and Ten People of Qezelbash by Hossein Masrour A.
R. Ardestani Rostami3 1- Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
First, the social footnote novel Tehran Makhuf by Mushfeq Kazemi with the theme of love KEYWORDS and simple prose and report-like language, and then the historical novel Ten People stylistics, popular footnote novel, of Ghezelbash by Masrour were written with the aim of encouraging patriotism.
موفقيت اين نوع نوشته ها در حدي بود که آنها را به يکي از رويدادهاي جامعه شناسي تبديل کرده بود، اما در نظر برخي، ويژگيهاي ادبي و سبکي رمان عامه پسند در مقايسه با ساير انواع ادبي متعالي، آن را درجايگاه پايينتري قرار ميداد.
student, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
com) Fatemeh Pakrow: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran.