Abstract:
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی مدیریت کیفیت در شرکت چرخشگر مبتنی بر مدل TQM بوده است.مبتنی بر دیدگاه عالم تبریز، 10 مولفه برای ارزیابی مدیریت کیفیت انتخاب شده اند. پژوهش حاضر ازنظر هدف،کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است. جامعه آماری ، کارشناسان با مدرک تحصیلی رسمی، سایر کارکنان و مشتریان شرکت چرخشگر بوده که حجم نمونه برای کارشناسان 132 نفر، برای مشتریان 37 نفر و برای کارکنان 228 نفربوده و تحت نظر سنجی قرار گرفته اند. روش گرد آوری داده ها میدانی و ابزار مربوطه پرسش نامه محقق ساخته بوده است برای روایی سنجی از آزمون تحلیل عامل تاییدی استفاده شده و همچنین از آمارهای تمایل به مرکز توصیفی برای جمعیت شناختی پاسخگویان و از آزمون تی بری آزمون فرضیه ها بهره گرفته شده است.نتایج تحلیل داده ها نشان داده است،وضعیت مدیریت کیفیت در شرکت چرخشگر از نقطه نظر مشتریان بالاتر از حد متوسط است وهمچنین وضعیت مدیریت کیفیت در شرکت چرخشگر از دیدگاه کارکنان بالاتر از حد متوسط است.و وضعیت مدیریت کیفیت در شرکت چرخشگر از دیدگاه کارشناسان بالاتر از حد متوسط است.
This stady is aimed at evaluation of quality management in Charkheshgar company
TQM model. According to view point of Alem Tabriz, There are ten points to consider to assessmanagement quality. This stady is seen as descriptive regarding its type , purpose and functionality. The statistical population in this reaserchin cludes experts totaled 132 and 37 for customers and other staff 228 surveyed. The method used to collected data is field hypothesis and related question are tolls is fulfilled. To hold validity test it is used factor analysis and also for population information of candidates descriptivestatistics and T-Test is used. The results show that the quality managementin Charkheshgarcompany. From the customers and employiespoint ofview higher than average and this is higher than average from the experts point of view.
Machine summary:
روش گرد آوری داده ها میدانی و ابـزار مربوطـه پرسش نامه محقق ساخته بوده است برای روایـی سـنجی از آزمـون تحلیـل عامـل تاییـدی استفاده شـده و همچنـین از آمارهـای تمایـل بـه مرکـز توصـیفی بـرای جمعیـت شـناختی پاسخگویان و از آزمون تی بری آزمون فرضیه ها بهره گرفته شده اسـت .
مـدیریت کیفیـت بـه ارتقای مستمر در سازمانها از طریق مشارکت کلیه کارکنان و مـدیران مـی اندیشـد و بـا رویکرد فلسفه مدیریت مشارکتی و با استفاده از تکنیک آماری و بـه کـار گیـری اصـل ارتباط دهی در سراسر سازمان ، در صدد اصلاح و بهبـود عملکـرد و در نتیجـه اصـلاح کیفیت تولید و افزایش بهره وری در سازمان اسـت .
نظـر بـه اهمیـت مـدیریت کیفیـت پژوهشگر در نظر دارد تا مدیریت کیفیت شرکت چرخشـگر را بـر اسـاس مـدل TQM تحت ارزیابی قرار دهد بر اساس نتایج راهکارهایی بـرای بهبـود مسـتمر کیفیـت ارائـه خواهد شد .
برای پاسخ به این سوالات ، اعضای نمونـه بـه سـه قسـمت کارشناسـان ، کارکنـان و مشتریان تقسیم و مؤلفه های مدیریت کیفیت مبتنی بر مـدل TQM مـورد سـوال قـرار گرفته شد: اعضای نمونه به سه قسمت کارشناسان ، کارکنان و مشـتریان تقسـیم و مؤلفـه هـای مدیریت کیفیت مبتنی بر مدل TQM مورد سوال قرار گرفته شد: و سپس با اسـتفاده از آماره آزمون t معنی دار بودن فرضیه مورد آزمون قـرار گرفـت و مقـدار میـانگین ، میانگین ٣١ معیار محاسبه شد، با توجه به مقادیر به دست آمده می تـوان بیـان کـرد کـه وضعیت مـدیریت کیفیـت در شـرکت چرخشـگر از نقطـه نظـر مشـتریان ، کارشناسـان وکارکنان بالاتر از حد متوسط است .