Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر آموزههای قرآن بر سلامت روان هنرجویان دختر انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل هنرجویان دختر هنرستانهای شهرستان ساری درسال تحصیلی ۹۹-۹۸ بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 201 نفر از هنرجویان انتخاب شدند و به پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1972) پاسخ دادند. با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، 30 نفر از هنرجویانی که بالاترین نمره را در این پرسشنامه گرفتند، به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش طی12جلسه یک ساعته تحت آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر آموزههای قرآن قرار گرفتند وگروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام برنامه آموزش هردوگروه به پرسشنامه سلامت روان پاسخ دادند (پس آزمون) و پس از یک ماه و نیم پیگیری بعمل آمد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر آموزههای قرآن باعث افزایش سطح سلامت روان هنرجویان دختر هنرستانهای شهرستان ساری شده است (01/0> (p. نتایج پیگیری نمرات گروه آزمایش پس از یک ماه و نیم حاکی از ماندگاری اثر مداخلاتی بود. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی براساس آموزههای قرآن میتواند با ایجاد فضای روانی لازم، دانش آموزان را با فرایندهای شناختی، هیجانی و رفتاری آشنا کرده و موجب میشود نحوه مدیریت و استفاده از مهارتهای شناختی، هیجانی و رفتاری را یاد بگیرند
Aim: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of life
skills training based on Quranic teachings on the mental health of
female students.Method: The research method was semiexperimental
with a pretest-posttest design with a control group. The
statistical population of the study included female students of art
schools in Sari in the academic year of 98-99. According to Krejcie
and Morgan's table, 201 students were selected and answered the
mental health questionnaire (GHQ-28) Goldberg and Hiller (1972).
Using non-random purposive sampling method, 30 students who
received the highest score in this questionnaire were selected as a
statistical sample and were randomly divided into two experimental
(15 people) and control (15 people) groups. The experimental group
received 12 one-hour sessions of life skills training based on Quranic
teachings and the control group did not receive any intervention. At
the end of the training program, both groups answered the Mental
Health Questionnaire (GHQ-28) (post-test) and after a month and a
half, follow-up was done. Results: The results of multivariate
analysis of covariance (MANCOVA) showed that training life skills
based on Quranic teachings has increased the level of mental health of
female students in Sari art schools (p < 0/01). and increase of school
commitment for the students (p < 0/01). The results of following up
the scores of the experimental group after one month and a half
indicated the persistence of the intervention effect.Conclusion:
Teaching life skills based on the teachings of the Qur'an can create the
necessary psychological atmosphere, acquaint students with
cognitive, emotional and behavioral processes and enable them to
learn how to manage and use cognitive, emotional and behavioral
skills.