Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین افسردگی، اضطراب، استرس و تکانشگری با اختلال خوردن افراد چاق با میانجیگری سبک خوردن بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کسانی که BMI بالاتراز حد نرمال داشتند و به مراکز رژیم درمانی و یا تغذیه در شهر تنکابن مراجعه کردند، بود که تعداد150 نفر از زنان و مردان به شیوه هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه رفتار غذا خوردن داچ، پرسشنامه نگرشهای خوردن، مقیاس تکانشگری بارات و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس 21- DASS بود. با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLS دادههای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان دادند که بین افسردگی، اضطراب، استرس و تکانشگری با اختلال خوردن افراد چاق با میانجیگری سبک خوردن رابطه معنی دار وجود دارد و همچنین متغیرهای افسردگی، اضطراب، استرس و تکانشگری با اختلالات خوردن رابطه مستقیم و معنی دار دارند. نتیجهگیری: نتایج حاکی از این بود که هر چقدر مولفههای آسیب روانشناختی در فرد بالاتر باشد میزان ابتلا به اختلال خوردن در او افزایش مییابد.
Aim: The aim of this study was to determine the relationship
between depression, anxiety, stress and impulsivity with
eating disorders in obese people mediated by light eating.
Method: The method of this study was correlational. The
statistical population included all those who had a BMI above
normal and referred to diet or nutrition centers in Tonekabon.
Were selected as a research sample. The research instruments
were the DUCH eating behavior questionnaire, the eat
attitudes questionnaire, the Barrat impulsivity scale, and the
DASS-21 Depression, Anxiety, and Stress Scale. Statistical
data were analyzed using structural equation method with
PLS. Results: Findings showed that there is a significant
relationship between depression, anxiety, stress and
impulsivity with eating disorders in obese people mediated by
light eating. Also the variables of depression, anxiety, stress
and impulsivity had a direct and significant relationship with
eating disorders. Result: The results showed that the higher
the psychological components in a person, the higher the rate
of eating disorders in her and due to the importance of mental
issues in physical health, it is necessary to teach coping skills
with these psychological components.