Abstract:
نفت اگرچه یک منبع بسیار باارزش جهت تولید انرژی و بسیاری از مواد شیمیایی است اما بیتوجهی در مراحل استخراج و انتقال آن
میتواند آلودگیهای زیستمحیطی فراوانی را به دنبال داشته باشد که بعضا غیرقابل جبران هستند. آلودگی دریایی بیش از هر آلودگی
دیگرء توجهات جامعه جهانی را برمیانگیزد زیرا انسان بهعنوان یک عنصر بهطور مستقیم و یا غیرمستقیم در مسئله آلودگی دریا دخالت
دارد به گونهای که این آلودگی نهتنها به منابع جاندار دریایی بلکه به سلامتی انسانهاء فعالیتهای دریایی و آب دریا نیز ضرر و زیان وارد
میسازد. مسئولیت ناشی از این آلودگی مسئلهای است که ابعاد پیچیدهای داشته و سالها دولتها را بهمنظور بررسی و حل مسائل مرتبط
با آن به تکاپو وا داشته است. آلودگیهای نفتی ناشی از نفت کشها همواره یکی از عوارض اصلی حملونقل دریایی بوده که توانسته
آسیبهایی جدی به محیطزیست دریایی وارد کند. قوانین جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی دریایی بر اساس کنوانسیونهای
مسئولیت مدنی ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱ توسط پروتکلهای ۱۹۹۲ بهمنظور رفع ایرادات سیستم پیشین» اصلاح و در سال ۱۹۹۶ اجرایی شد. قبل
از ایجاد سیستم جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی» مسئولیت بر مبنای تقصیر بود و بر این اساس» در صورت ایجاد آلودگی» زیاندیده
خسارت نفتی مجبور به اثبات تقصیر مالک کشتی میشد. کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا به دو پروتکل 92 ۳ا۴ و
2 ۴۸0 بهعنوان چهارچوب نظام جدید جبران خسارت آلودگی نفتی» پیوسته و آنها را تصویب نموده است. این دو پروتکل به
ترتیب در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ برای ایران لازمالاجرا شدهاند. بهطو رکلی» هدف مطالعه حاضرء بررسی و تبیین جبران خسارتهای
وارده بر محیطزیست در حوزه آلودگیهای نفتی (دریاها) در حقوق ایران و آمریکا است.
Although oil is a very valuable resource for the production of energy and many chemicals, neglecting the stages of its extraction and transportation can cause a lot of environmental pollution, which is sometimes irreparable. Marine pollution raises the importance of the world community more than any other pollution because human being as an element is directly or indirectly involved in the issue of sea pollution in such a way that this pollution not only harms marine living resources but also harms human health and marine activities as well as sea water. The responsibility resulting from this pollution is a problem that has complex dimensions and has made governments struggle for years to investigate and solve the related issues. Oil pollution caused by oil tankers has always been one of the main complications of sea transportation, which has been able to cause serious damage to the marine environment. Laws of compensation due to marine oil pollution based on civil liability conventions of 1969 and 1971, were amended by protocols of 1992 in order to fix the defects of the previous system and implemented in 1996. Before the establishment of the oil pollution compensation system, responsibility was based on fault, and according to this, in case of pollution, the oil damage sufferer had to prove the ship owner's fault. In this regard, the Islamic Republic of Iran has joined and approved two protocols, CLC 92 and FUND 92, as the framework of the new oil pollution compensation system. These two protocols came into effect for Iran in 2017 and 2018, respectively. In general, the aim of the present study is to examine and explain the compensation of environmental damages in the field of oil pollution (seas) in Iranian and American law.
Machine summary:
علاوه بر آن ، مرگ ٩٥% از پرندگانی به نام «ماکارو»، ٢٠% از مرغان ماهیخوار منطقه حفاظت شده سواحل فرانسه و ٤٠/٠٠٠ پرنده را سبب شده است (محمدروشن ، ١٣٨٤: ٦)؛ بنابراین ، هدف مطالعه حاضر، بررسی و تبیین جبران خسارت های وارده بر محیط زیست در حوزه آلودگیهای نفتی (دریاها) در حقوق ایران و آمریکا است .
ج - پیشینه تحقیق امیرحسینی و روشن (١٣٩٤)، در مطالعه ای با عنوان "بررسی مسئولیت آلودگی ناشی از مواد نفتی دریاها و راهکارهای جلوگیری از آن با نگاهی به کنوانسیون های بین المللی" اعلام می دارد که آلودگی نفتی یکی از انواع آلودگیهای محیط زیست است که میتواند تأثیر بسیاری بر زندگی انسان و سایر موجودات داشته باشد زیرا آلودگیهای نفتی هر ساله باعث ایجاد هزینه های بسیاری برای شرکت های نفتی دولت های نفت خیز میگردد.
صدیق (١٣٩٣)، در کتابی تحت عنوان ، "اصول کلی حقوق دریایی"، بر این مطلب تأکید دارد که وجود نفت در آب دریا به ویژه تشکیل رسوب های دریایی، موضوع نگرانی جامعه بین الملل به خصوص ساکنین محل وقوع حادثه است و پس از اینکه حوادث عظیم نفتی میزان قابل توجهی نفت وارد دریا کرد، این نفت ها در حفره های ساحلی انباشته شده و اثرات مخربی بر تأسیسات ساحلی و جاندارها به ویژه حیات پرندگان میگذارند.
به نظر می رسد جبران خسارت های وارده بر محیط زیست در حوزه آلودگیهای نفتی دریاها در حقوق ایران بررسی شده است .
٢. به نظر می رسد جبران خسارت های وارده بر محیط زیست در حوزه آلودگیهای نفتی دریاها در حقوق آمریکا بررسی شده است .