Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه مفاهیم و مولفههای سلامت روانی در کتابهای تفکر و سبک زندگی پایههای هفتم و هشتم دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1410-1400 با روش تحلیل محتوای کمی انجام پذیرفته است. ابزار گردآوری دادهها، سیاهه تحلیل محتوا میباشد، که روایی آن توسط متخصصان این حوزه تاییدشده. بهمنظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش بازآزمایی استفاده شد و مقدار ضریب همبستگی 87/0 حاصل گردید. یافتههای حاصل از تحلیل با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخه 25) و روش آماری غیر پارامتریک نشان داد که بین فصلهای کتابهای تفکر و سبک زندگی هر دوپایه از نظر پرداختن به مولفه سلامت جسمی و رفتاری و روحیات فردی تفاوت معنادار وجود ندارد و تنها مولفه کنش ورزی اجتماعی بهطور یکسان توزیع نشده است و بین میزان توجه به مفاهیم سلامت روانی تفاوت معناداری وجود ندارد و تقریبا توزیع مفاهیم سلامت روانی در این دو کتاب یکنواخت میباشد.
The aim of this study was to investigate the Status of concepts and components of mental health in the books of thinking and lifestyle of the seventh and eighth grades of the first year of high school in the academic year 1410-1400 with the method of quantitative content analysis. The data collection tool is a content analysis list, the validity of which has been confirmed by experts in this field. In order to determine the reliability of the research instrument, the retest method was used and the value of correlation coefficient was 0.87. Findings from the analysis using SPSS software (version 25) and non-parametric statistical method showed that there is no significant difference between the chapters of books on thinking and lifestyle of both grades in terms of physical and behavioral health and individual mood. . And only the component of social action is not evenly distributed. And there is no significant difference between the level of attention to mental health concepts and the distribution of mental health concepts in these two books is almost uniform.
Machine summary:
(نویسنده مسئول) فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره چهاردهم، تابستان 1401، صفحات 376-364 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه مفاهیم و مؤلفههای سلامت روانی در کتابهای تفکر و سبک زندگی پایههای هفتم و هشتم دورۀ اول متوسطه در سال تحصیلی 1410-1400 با روش تحلیل محتوای کمی انجام پذیرفته است.
یافتههای حاصل از تحلیل با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخه 25) و روش آماری غیر پارامتریک نشان داد که بین فصلهای کتابهای تفکر و سبک زندگی هر دوپایه از نظر پرداختن به مؤلفه سلامت جسمی و رفتاری و روحیات فردی تفاوت معنادار وجود ندارد و تنها مؤلفه کنش ورزی اجتماعی بهطور یکسان توزیع نشده است و بین میزان توجه به مفاهیم سلامت روانی تفاوت معناداری وجود ندارد و تقریباً توزیع مفاهیم سلامت روانی در این دو کتاب یکنواخت میباشد.
با توجه به یافتههای جدول شماره 2 مشاهده میشود که مجذورکای بهدستآمده برای مؤلفه سلامت جسمی و رفتاری از مقدار جدول در سطح 05/0 کوچکتر است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت بین فصلهای کتاب از نظر پرداختن به مؤلفه سلامت جسمی و رفتاری تفاوت معنادار وجود ندارد؛ و مؤلفه سلامت جسمی و رفتاری در بین فصلهای کتاب تفکر و سبک زندگی پایۀ هفتم بهطور یکسان توزیعشده است؛ و میتوان گفت در هر شش فصل تقریباً در حد انتظار به این مؤلفه توجه شده است.
در کتاب تفکر و سبک زندگی پایۀ هفتم و هشتم مؤلفههای سلامت جسمی و رفتاری و روحیات فردی در بین فصلهای کتاب تقریباً بهطور یکسان توزیعشده است؛ و در حد انتظار به این مؤلفهها توجه شده است.