Abstract:
امروزه تربیت معنوی بهعنوان یکی از انواع تربیت مورد اقبال رویکردهای دینی و غیردینی تربیت است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه سبک زندگی انسان معنوی از دیدگاه اسلام انجام شد. جامعه آماری شامل تحقیقات، مقالات، پایاننامهها و کتابهایی درخصوص مبانی ارزششناسی و تربیت معنوی است که از بین آنها، پژوهشهایی که با هدف تحقیق تناسب داشت، بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها با استفاده از روش سندکاوی به مطالعه کتابها، مدارک، اسناد، پایگاهها، مقالهها و پژوهشهای دردسترس پژوهشگر که به بررسی مفاهیم ارزششناسی و تربیت معنوی اعم از پژوهشهای اسلامی و غیراسلامی پرداخته شد و سپس دادهها، استنباط و تفسیر شد. هر مبنای تربیتی از یک مبنای فلسفی متأثر است؛ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که زندگی انسان معنوی معطوف به عشق، مشارکت و زایایی و سازندگی خلاقانه است، نه متمرکز بر مالکیت مادی، قدرت، و سلطه. براساس این یافته پیشنهاد میشود که این نوع تربیت دراختیار مربیان و دستاندرکاران تعلیموتربیت برای اجرای آن در مدارس و در سطوح مختلف تحصیلی قرار گیرد.
Today, spiritual education as one of the types of education is favored by religious and non-religious approaches to education. The purpose of this study was to study the values of spiritual education from the Islamic perspective. The statistical population includes researches, articles, theses and books on the values of the values of spiritual upbringing. To collect data using document mining method to study all books, documents, documents, databases, articles and research available to the researcher who explores the concepts of value and spiritual education both Islamic and non-Islamic. Islam was discussed and then the data were deduced and interpreted. It is necessary to explain that in this study every educational basis is influenced by a philosophical basis; the findings of the study indicate that based on the values of the values of Islamic spiritual education, the spiritual life of a person focused on love, participation, and fertility and constructiveness. It is creative, not focused on material ownership, power, dominance. Based on this finding, it is suggested that this type of training be provided to educators and practitioners for its implementation in schools and at different educational levels.
Machine summary:
طاهرپور (١٣٩٢) در پژوهش خود با عنوان «تبيين مباني ارزش شناسي فلسفه تعليم وتربيت از ديدگاه اسلام » آورده است که ارزش ها رکن اساسي زندگي آدمي را تشکيل ميدهند و با تجلي در فرهنگ سازماني و جهت دهي به آن ، نقش مهمي در نهادهاي اجتماعي ازجمله نهاد آموزشي و تعامل عناصر مختلف آن دارند.
اين مباني عبارتند از: مبدأ هستي معبود انسان در تربيت معنوي، خداوند داراي ارزش مطلق و خدا معيار ارزش جهان ، طبيعت آيه و نشانه خداوند، کرامت ، آزادي معنوي، عدالت ، عشق به جهان هستي و مخلوقات خداوند و جهان جلوه اي از جمال معبود است .
لذا باتوجه به پيشينه پژوهش و مطالب بالا ميتوان از مبناي اعتباريابي و ناظربودن به واقعيت در مباني ارزش شناسي تعليم وتربيت اسلامي مبناي مبدأ هستي معبود انسان در تربيت معنوي ازنظر اسلام را استنباط کرد.
(1382 لذا باتوجه به پيشينه پژوهش ميتوان از مبناي ثبات و تغيير در ارزش ها از مباني ارزش شناسي تعليم وتربيت اسلامي، مبناي خداوند داراي ارزش مطلق و خدا معيار ارزش جهان براي مباني تربيت معنوي اسلامي استنباط کرد.
باتوجه به پيشينه پژوهش مبناي ارزش ابزاري طبيعت در مباني ارزش شناسي تعليم وتربيت اسلامي مطرح شد، لذا مبناي طبيعت آيه و نشانه خداوند براي مباني تربيت معنوي اسلام استنباط ميشود.
باتوجه به پيشينه پژوهش ، کرامت مبناي مشترک براي مباني ارزش شناسي تعليم وتربيت اسلامي و مباني تربيت معنوي است .