Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تبیین مؤلفههای حقوق بشر و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزشوپرورش ایران انجام شد. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتواست. جامعه پژوهشی، شامل دو بخش؛ متون مرتبط با حقوق بشر و محتوای چهار سند بالادستی نظام آموزشوپرورش است که باتوجهبه ماهیت موضوع، از نمونهگیری صرفنظر شده و کل جامعه آماری مورد بررسی و تحلیل واقع شده است. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محققساخته بوده است. دادههای اسنادی به شیوه کیفی و دادههای تحلیل محتوی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که: 1. چارچوب مفهومی حقوق بشر را میتوان در سه حقوق اساسی، حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی تدوین نمود. 2. درمجموع 364 مرتبه به مؤلفههای حقوق بشر توجه شده که میزان تراکم آن در مؤلفه حقوق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با 53/36 درصد زیاد و در مؤلفه حقوق مدنی و سیاسی با 21/30 درصد بسیار کم است. 3. بین اسناد موردبررسی، بیشترین ضریب اهمیت به سند تحول بنیادین (542/0) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به سند برنامه درسی ملی (202/0) است.
The present study aims to explain the human rights components and analyze its status in the upstream documents of Iranian education. Descriptive research methodology includes document analysis and content analysis and its approach is also applicable. The research community consists of two sections; human rights texts and the contents of the four upstream documents of the education system (Iran's 20 year vision document, the country's comprehensive scientific plan, the fundamental transformation document, national curriculum), which according to the nature The topic has been discarded from the sampling and the whole statistical society has been analyzed and analyzed. Measuring devices, as well as inventory taking notes form content analysis was designed. Data quality documents and data content analysis method using descriptive statistics Shannon entropy studied in the analytical process.The major findings of this study indicate that: 1. The conceptual framework of human rights can be established on the basis of relevant documents and documents in three fundamental rights, civil and political rights, social, economic, and cultural rights. 2. In total, 364 times the human rights component has been noted that its density in the component of social, cultural and economic rights is high with 133 abundances and 36.33%, and in the component of civil and political rights is low with 110 abundances and 30.21%. 3. Among the documents examined, the most important factor was the fundamental evolution of education (0/542) and the least important factor was related to the national curriculum document (/202
Machine summary:
لذا باتوجه به اهميت اين مقوله ، پژوهش حاضر درصدد است ضمن تبيين مؤلفه هاي حقوق بشر، به تحليل جايگاه آن در اسناد بالادستي آموزش وپرورش ايران اقدام کند تا از اين طريق ، ضمن شناسايي و مشخص نمودن وضعيت موجود، تصوير مناسبي دراختيار مسئولان ، برنامه ريزان و ساير علاقه مندان قرار دهد.
(1387 جامعه پژوهشي در بخش تحليل اسنادي کليه متون مرتبط با حقوق بشر بوده و در بخش تحليل محتوا نيز چهار سند بالادستي نظام آموزش وپرورش (سند چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران ، نقشه جامع علمي کشور، سند تحول بنيادين نظام تعليم وتربيت ، برنامه درسي ملي جمهوري اسلامي ايران ) ميباشند.
داده هاي بهنجارشده توجه به خرده مؤلفه هاي حقوق بشر در اسناد بالادستي آموزش وپرورش ايران (رجوع شود به تصویر صفحه) پس از بهنجار (نرمال ) سازي داده ها با استفاده از فرمول مرحله دوم روش شانون مقدار بار اطلاعاتي (EJ) هريک از مؤلفه ها به دست ميآيد، که در جدول زير آورده شده است .
مقدار بار اطلاعاتي مؤلفه هاي حقوق بشر در اسناد بالادستي آموزش وپرورش ايران اسناد بالادستي سند چشم انداز نقشه جامع سند تحول برنامه درسي آموزش وپرورش ايران بيست ساله علمي کشور بنيادين ملي بار اطلاعاتي (EJ) ٥٥٦/ ٧١٢/ ٨٠٣/ ٤٢٩/ در مرحله پاياني ضريب اهميت توجه به خرده مؤلفه هاي حقوق بشر با استفاده از فرمول مرحله سوم روش آنتروپي شانون محاسبه شده که آن هم در جدول زير آمده و هر بعدي که داراي بار اطلاعاتي بيشتري باشد از درجه اهميت (WJ) بيشتري برخوردار است .