Abstract:
با گذار به پسامدرن، مرزهای مفهومی بسیاری از مبانی عقیدتی و فرهنگی ازبین رفته است و برهمیناساس، مفاهیم بنیادینی همانند هویت و جهانبینی در نظامهای عقیدتی و فرهنگهای بومی با چالش جدی مواجه شده است. دراینمیان، یکی از جنبههای مهم جهانیسازی و کالاییسازی معرفتشناختی که بر ساخت هویت و جهانبینی و نظام عقیدتی بومی تأثیر میگذارد، آموزش زبانهای خارجی است. ازآنجاکه مبانی معرفتشناختی انقلاب اسلامی و اسلام در تضاد با معرفتشناختی کشورهای معیار زبان قرار دارد، این چالش در کشور ما شدیدتر و لزوم گسست شناختشناسی از مبانی امپریالیستی غربی در آموزش زبان خارجی جدیتر بهنظر میرسد. نظربهاینکه درجهت این گسست و بومیسازی این آموزشها در کشور تقریباً هیچ اقدام واقعی در سطح کلان انجام نگرفته است، مطالعه حاضر تلاشی است تا با روش سندپژوهی و بررسی جریانهای نظری جهانی- بومیسازی آموزش زبان در دیگر کشورها، یک قالب کار بومی برای بومیسازی جریان تولید دانش، روش تدریس، برنامهریزی آموزشی و تولید محتوا ارائه نماید. نتایج حاکی از آن است که در ابعاد اصطلاحشناسیهای آموزشی، تولید دانش، روششناسی، فرهنگپذیری زبانی و طراحی سیلابس، نیازمند تغییرات بنیادین در آموزش زبانهای خارجی هستیم. درهمینراستا، با درنظرگرفتن دغدغههای کلان نظام و منویات مقام معظم رهبری، راهبردهایی در این زمینه ارائه شده است. نتایج این تحقیق برای تصمیمسازان آموزشی و فرهنگی، آموزش عالی کشور، آموزشوپروش و محققان در زمینه آموزش زبان و تربیت معلم کاربرد دارد.
Moving into the postmodernism era, the conceptual boundaries of many ideological and cultural foundations have been disrupted. Accordingly, fundamental concepts such as identity and worldview in indigenous belief systems and cultures have been deeply challenged. In the meantime, teaching foreign languages, has occupied an important aspect of epistemological globalization and commodification that deeply affects the nature of identity and worldview and indigenous ideological system. Since the epistemological foundations of the Islamic Revolution and that of Islam are in conflict with the epistemological foundations of the native language countries, this challenge seems more acute in Iran and the need for a cognitive separation from the Western imperialist bases of foreign language teaching is felt more critical. Considering the fact that almost no real measure has ever been taken to address this phenomenon, and for the localization of foreign language teaching in the country, this study is intended to make an attempt for its localization through documentary research and the study the global theoretical currents, localization of language teaching and material preparation, arrangement for knowledge development, teaching methodology, and educational planning in other countries. The results indicated that in the fields of educational terminology, knowledge development, methodology, linguistic acculturation and syllabus design, there is a need for fundamental changes in foreign language teaching. In this regard, strategies must be proposed considering the major concerns of the state and the decrees of the Supreme Leader. The results of this research can be employed by educational, cultural, and higher educational the decision makers, and researchers in the field of language teaching and teacher training.
Machine summary:
لزوم جهاني ـ بوميسازي و گسست معرفت شناختي (اپيستميک ) از غرب در آموزش زبان هاي خارجي: راهبردهايي براي تقويت نظام عقيدتي در پساروش سجاد فرخي پور احسان مصطفي پور مسعود شيبک هادي خوشنودي چکيده با گذار به پسامدرن ، مرزهاي مفهومي بسياري از مباني عقيدتي و فرهنگي ازبين رفته است و برهمين اساس ، مفاهيم بنياديني همانند هويت و جهان بيني در نظام هاي عقيدتي و فرهنگ هاي بومي با چالش جدي مواجه شده است .
نظربه اينکه درجهت اين گسست و بوميسازي اين آموزش ها در کشور تقريبا هيچ اقدام واقعي در سطح کلان انجام نگرفته است ، مطالعه حاضر تلاشي است تا با روش سندپژوهي و بررسي جريان هاي نظري جهاني بوميسازي آموزش زبان در ديگر کشورها، يک قالب کار بومي براي بوميسازي جريان توليد دانش ، روش تدريس ، برنامه ريزي آموزشي و توليد محتوا ارائه نمايد.
بنابراين ، تحقيق حاضر تلاشي است تا با استفاده از روش سندپژوهي ١ و بررسي نظامات آموزشي روز دنيا، لزوم گسست معرفت شناختي از مباني غربي در آموزش زبان را تبيين کند و سپس بهترين راهبردها را براي بوميسازي آموزش زبان خارجي که درراستاي صيانت از نظام عقيدتي ملي انقلاب اسلامي ايران است ارائه دهد.
Multiple identities as reflected in English language education: The Turkish perspective.
Glocalization of English language education: Comparison of three contexts in East Asia.
English as a local language: Post-colonial identities and multilingual practices.
English language education in East Asia: Some recent developments.
Manifestations of globalization and linguistic imperialism in English language teaching and materials preparation: ideology in the international ELT textbooks.
Journal of English as an International Language, 5, 81-100.
Illegitimate practices: Global English language education.