Abstract:
هدف انجام این پژوهش، ارزیابی نقش عقاید و نوع دوستی مصرف کننده در رفتار خرید سبز با اثر میانجی هنجار ذهنی است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مصرف کنندگان محصولات ارگانیک(ظروف یکبار مصرف ارگانیک) فروشگاه های جانبو شهر تهران می باشند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 384 پرسشنامه توزیع، جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. پایایی پرسش نامه با روش ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته و روایی پرسشنامه با تکنیک تحلیل عاملی تاییدی بررسی شده است. سپس داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart-PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش حاکی از این است که نوع دوستی مصرف کننده با نقش میانجی هنجار ذهنی در رفتار خرید سبز اثرگذار بوده است.
Machine summary:
نتايج حاصل از بررسي فرضيه هاي پژوهش حاکي از اين است که نوع دوستي مصرف کننده با نقش ميانجي هنجار ذهني در رفتار خريد سبز اثرگذار بوده است .
بنابراين هدف از انجام اين پژوهش ، ارزيابي نقش عقايد و نوع دوستي مصرف کننده در رفتار خريد سبز با اثر ميانجي هنجار ذهني است .
اين مقاله به دنبال پاسخ به اين سوال است که نوع دوستي در عقايد چه نقشي دارد و رابطه اي بين عقايد و هنجارهاي ذهني، مفهوم از خريد سبز چيست و چه رابطه اي ميان هنجارهاي ذهني و خريد سبز وجود دارد؟ 1- Schwartz - Ferguson et al - et al Briggs 1- Baron 5 - Granzin & Olsen - Yadav & Pathak 9- Feigin et al مباني نظري موجبات هنجار ذهني، هنجاري است که از عنصر دروني يا وجدان انسان خارج مي شود(سامارينو٢٠١٢،١).
جدول ٤- آزمون بارتلت و شاخص KMO براي مناسب بودن تحليل عاملي (رجوع شود به تصویر صفحه) ٢- بررسي برازش مدل ساختاري در اين بخش به بررسي مطلوب بودن برازش مدل ساختاري پژوهش با استفاده از ٤ معيار ضريب تعيين () ضريب استون - گيزر ()، معيار Redundancy و ضرايب معنيداري هر يک از سوالات منتسب به متغيرهاي تحقيق (t-value) پرداخته شده است .
“Investigate the role of self- efficacy and social tendencies in green purchase intention and behavior (Case study: Ofogh Koorosh Chain Stores)”.