Abstract:
هدف کلی این تحقیق ارزیابی دوره های آموزشی ویژه رانندگان حرفه ای به منظور ارائه الگوی مناسب اندازه گیری
اثربخشی آموزشی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور می باشد. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی
است. جامعه آماری تحقیق از سه گروه تشکیل ییافته است: الف - رانندگان حرفه ای شاغل در بخش حمل و نقل
در تهران که تعداد آن ها 37 نفر می باشد.ج - تعداد 15 نفر از صاحب نظران و اساتید با سابقه رشته ی علوم
تربیتی می باشند. با بررسی اکثر الگوهای موجود. الگوی اثربخشی آموزشی انتقالیهالتون انتخاب و عناصر الگو در
قالب پرسش نامه تهیه و نمونهی آماری برای اعتباریابی آن با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. روایی
محتوی, سازه و اعتبار پرسش نامه از روش بازآزمایی با ضریب پایایی پرسش نامه برابر 0/91 تعیین شد. نتایج به
دست آمده حاکی از آن است که نمرات اثربخشی آموزشی دورههای آموزشی مهارتهای رانندگی,اخلاق حرفه ای
قوانین و مقرارت حمل و نقل و سلامت شغلی» به ترتیب از اثربخشی آموزشی بالاتری در اکثر استانها برخوردار
هستند و دورههای آموزشی مهار بار» اصول و ضوابط ابعاد و اوزان بار و مواد خطرناک. به ترتیب در اکثر استانها از
اثربخشی کمتری برخوردارند.
The goal of this survey: s to assess the education course for educational drivers to
present appropriate patern of educational effectiveness to road keeping and
transportation organization.
The research method is descriptive. Statistical society three groups. a) professional
drivers employed in transportation section (318311people). b) education assossiations
resident in the province center and general headguarters in Tehran (37 people).
c) Fifteen members of scholars and lecturers with experience in field of educational
sciences. Analyzing the existing patterns, Haltons transitional educational
effectivencess pattern and pattern elements in the form of a questionnaire and
statistical sample were chosen using Census method. Validity of the questionnaire was
determined using retesting method with remainisg coefficient.
The Results show that effectiveness scores of professional driving Courses,
professional manner, lows on transportation and vocational heallh are respevtivelythe
mest effective in most provinces, while load control, principles of dimensions, size and
dangerous materials are of lower effectiveness in most province.
Machine summary:
تحقیق حاضر به بررسی و ارزیابی دوره های آموزشی ویژه رانندگان حرفه ای به منظور پیشنهاد مدل مفهومی اندازه گیری اثربخشی آموزشی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور صورت پذیرفته است .
هدف از ارزش یابی آموزشی این است که آیا آموزش های داده شده به کارکنان با نیازهای آن ها سازگاری دارد؟ و آیا بر این اساس ، این آموزش ها توانایی های لازم برای انطباق با شرایط بسیار متغیر امروزی را به سازمان ها اعطاء میکند؟ با توجه به مطالب فوق به نظر می رسد تحقیق حاضر می تواند مبنایی جهت بررسی و ارزیابی دوره های آموزشی ویژه رانندگان حرفه ای در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور باشد.
رتبه بندی استان های کشور در زمینه ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی ویژه رانندگان حرفه ای سال ١٣٨٩ ردیف نام استان رتبه از ١٠٠ ردیف نام (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه گیری - استان های اصفهان ، فارس ، تهران ، خراسان رضوی و همدان در دامنه امتیازی (صفر تا ١٠٠ ) مقام یکم تا پنجم را کسب نموده اند و از وضعیت مطلوبی برخوردارند.
- استان های آذربایجان شرقی، اردبیل ، آذربایجان غربی، هرمزگان ، یزد، گلستان ، گیلان ، مازندران ، کرمانشاه ، کرمان ، سیستان و بلوچستان ، سمنان ، خوزستان به ترتیب با اخذ رتبه های ششم تا هیجدهم در دامنه امتیازی ٩٠ تا ٨٠ قرار گرفته اند و از وضعیت مناسبی برخوردارند.