Abstract:
مقدمه: دوران کودکی از مهمترین دوره های رشدی در افراد است. بیشتر کودکان در دوران رشد دچار مشکلات رفتاری و هیجانی میشوند. معمولاً کودکانی که اختلالات گفتاری دارند حساسیت بیشتری دارند و مشکلات هیجانی بیشتری را تجربه میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان یکپارچه فراتشخیصی بر اضطراب و تنظیم هیجان کودکان دارای لکنت زبان بود.
روش پژوهش: این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری) و از نوع طرحهای تک آزمودنی ABA بود. جامعه پژوهش پسران 8 تا 12 سال دارای لکنت زبان بودند که بهصورت هدفمند 6 نفرآن ها از مراکز گفتاردرمانی انتخاب شدند اما به علت افت 2 نفر از آزمودنی ها تعداد 4 نفر از آن ها در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای شدت لکنت رایلی (1994)، اضطراب آشکار رینولدز و ریچموند (1978) و نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2007) بود. جلسات درمان این پژوهش در ۱۲ جلسه توسط پژوهشگر اجرا شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل بصری و اندازه اثر به شیوه کاهش از خط پایه استفاده شد.
یافته ها: نتایج این پژوهش حاکی از تاثیر درمان یکپارچه فراتشخیصی در کاهش 0/12 تا 0/27درصدی شدت لکنت زبان ، 0/17 تا 0/33درصدی اضطراب و 0/09 تا 0/16 درصدی راهبردهای منفی تنظیم هیجان و همچنین افزایش 0/10تا 0/27درصدی راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بود.
بحث و نتیجه گیری: درمان یکپارچه فراتشخیصی می تواند در کاهش شدت لکنت زبان و نشانه های اضطراب همچنین درکاهش استفاده از راهبردهای منفی تنظیم هیجان و افزایش و بهبود راهبردهای مثبت تنظیم هیجان موثر باشد
Introduction: Childhood is considered as the most important developmental stage in everyone's life. Most children may experience behavioral and emotional problems in this stage. Children who suffer from speech disorder are more sensitive and therefore experience more emotional problems. This research aimed to examine the effect of unified transdiagnostic treatment on anxiety and the regulation of children's emotion who have stuttering.
Research Method: This research was a semi-experimental (pre-test-post-test-follow-up) type of ABA single-subject designs. The research population consisted of 8-12-year-old boys with stuttering, 6 of them were purposefully selected from speech therapy centers, but due to the drop of 2 of the subjects, 4 of them were examined in the study. The tools of this research included Riley's (1994) stuttering severity questionnaires, Reynolds' and Richmond's (1978) manifest anxiety, and Garnevsky and Craig's (2007) cognitive regulation of emotion. The treatment sessions of this research were conducted by the researcher in 12 sessions. For data analysis, visual analysis and effect size were used in the method of reduction from the baseline.
Results: The results indicated that unified transdiagnostic treatment can reduce the12% to 27% stuttering and it can reduce the 17% to 33% anxiety and it can also improve10% to 21% positive strategies for emotion regulation and it can reduce 9% to 16% negative strategies for emotion regulation.
Discussion: Transdiagnostic integrated treatment can be effective in reducing the severity of stuttering and anxiety symptoms, as well as reducing the use of negative emotion regulation strategies and increasing and improving positive emotion regulation strategies
Machine summary:
به منظور بررسي اثر درمان يکپارچه فراتشخيصي بر اضطراب ، نمودار خطي مربوط به نمرات پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري اضطراب کودکان مبتلا به لکنت زبان در ادامه آمده است : 20 نمودار خط روند اضطراب آزمودني ها در سه مرحله اندازه گيري 20 18 y = 0.
به منظور بررسي اثر درمان يکپارچه فراتشخيصي بر بهبود تنظيم هيجان ، نمودار خطي مربوط به نمرات پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري تنظيم هيجان کودکان مبتلا به لکنت زبان در ادامه آمده است : 21 نمودار خط روند راهبردهاي منفي تنظيم هيجان آزمودني ها در سه مرحله اندازه گيري 70 60 50 y = -3.
به منظور بررسي تأثير درمان يکپارچه فراتشخصيص بر تنظيم هيجان ، نمودار خطي مربوط به نمرات پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري راهبردهاي مثبت تنظيم هيجان کودکان مبتلا به لکنت زبان بررســي شــد که نتايج آن در ادامه ارائه شده است : 22 نمودار خط روند راهبردهاي مثبت تنظيم هيجان آزمودني ها در سه مرحله اندازه گيري 70 y = x + 51.
Using the Unified Protocol for Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders with Youth Exhibiting Anger and Irritability, Cognitive and Behavioral Practice, 4: 1-18, https://doi.
Trajectories of Change and Intermediate Indicators of Non- Response to Transdiagnostic Treatment for Children and Adolescents, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 50(6): 904-918.
Factor structure, reliability and validity of Persian version of the cognitive emotion regulation questionnaire-children form (CERQ-K-P) Journal of Fundamentals of Mental Health.