Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نظریه ذهن و سبکهای رمزگردانی کلامی در دانش آموزان دارایاختلال یادگیری خاص و عادی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای است. جامعه ی آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانش آموزان عادی دبستانی شهر انمین میباشد (سال تحصیلی 98-97) نمونه پژوهش شامل 80 دانش آموز (40نفر دانش آموز عادی و 40 نفر دانش آموز دارای اختلال یادیگیری ویژه) میباشند. نمونه تحقیقی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به شیوه همتاسازی بر اساس سن، جنسیت و پایه تحصیلی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از آزمون باور نادرست دسته اول و دوم (First and second)، ازمون سبک رمزگردانی کلامی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری در سطوح اول و دوم نظریه ذهن تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P). همچنین نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و دانشآموزان عادی در سبکهای رمزگردانی کلامی تفاوت معناداری وجود دارد. (001/0P). در مجموع میتوان گفت کودکان دارای اختلال یادگیری دارای نقص در مهارتهای نظریه ذهن و سبکهای رمزگردانی هستند
The aim of this study was to compare the theory of mind and verbal coding styles in students with special and normal learning disorders. The method of the present study is causal-comparative. The statistical population in this study includes all students with special learning disabilities and normal primary school students in the city of Anmin (97-98 academic year). The research sample includes 80 students (40 normal students and 40 students with special learning disabilities). ) Are. The research sample was selected using cluster sampling method by matching method based on age, gender and educational background. To collect the research data, the first and second category misconception tests and verbal coding style test were used. Multivariate analysis of variance (MANOVA) test was used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between students with and without learning disabilities in the first and second levels of mind theory (P
Machine summary:
يافته ها: نتايج نشان داد که بين دانش آموزان با و بدون اختلال يادگيري در سطوح اول و دوم نظريه ذهن تفاوت معناداري وجود داشت .
همچنين نتايج نشان داد که بين دانش آموزان داراي اختلال يادگيري و دانش آموزان عادي در سبک هاي رمزگرداني کلامي تفاوت معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري: براساس نتايج اين تحقيق ميتوان گفت دانش آموزان داراي اختلال يادگيري داراي نقص در مهارت هاي نظريه ذهن و سبک هاي رمزگرداني هستند که با برنامه ريزي و تدوين پکيج هاي آموزشي و مداخله اي به اينگونه دانش آموزان کمک کرد.
با توجه به نتايج تحقيقات فوق هدف اصلي پژوهش حاضر، مقايسه الگوي رمزگرداني و نظريه ذهن در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص و عادي مي باشد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضـر مقايسـه نظريه ذهن و الگوي رمزگرداني در دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري خاص و دانش آموزان عادي بود.
نتايج پژوهش نشـان داد که بين دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري و دانش آموزان عادي در نظريه ذهن ســـطح اول و ســـطح دوم و نظريه ذهن کل تفاوت معناداري وجود دارد.
همچنين نتايج پژوهش نشان داد که بين دو گروه از دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص و عادي در سبک هاي رمزگرداني گفتاري تفاوت معناداري وجود دارد.
"Factors of Code-switching among Bilingual English Students in the University Classroom: A Survey".
Master's thesis, Tehran, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabai University.