Abstract:
زمینه و هدف: دوران نوجوانی به دلیل اهمیت تحولی، موضوع بسیاری از پژوهشها در علوم رفتاری میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نمایش درمانی بر پرخاشگری و سازگاری در دانش آموزان دختر نوجوان انجام گرفت. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دختران متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند. تعداد 40 نفر از جامعه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و هدفمند انتخاب شده و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. در هر دو گروه، پرخاشگری و سازگاری دانش آموزان از طریق پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992و پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ (1993) مورد ارزیابی قرار گرفتند، گروه نخست، در 10 جلسه نمایش درمانی بر اساس روش پیشنهادی لوتون (2009) دریافت کردند؛ اما گروه دوم مداخلهای نداشتند. سپس مجدداً در پس آزمون و دوماه بعد در مرحله پیگیری پرخاشگری و سازگاری هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغییره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد نمایش درمانی بر پرخاشگری (19/944=F، 001/0>P) و سازگاری (56/91=F، 001/0>P) در دانش آموزان دختر نوجوان موثر بود. همچنین نمایش درمانی در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری بر پرخاشگری و سازگاری دانش آموزان اثر بخش بود و این تاثیر تا محله پیگیری ادامه داشت. نتیجه گیری: با توجه به اینکه دوران نوجوانی فی نفسه با ناسازگاری و ناهنجاریهای رفتاری از جمله پرخاشگری همراه است، میتوان از روش نمایش درمانی به منظور جلوگیری از پرخاشگری و ایجاد سازگاری بهره گرفت.
Background and Aim: Adolescence is the subject of many researches in behavioral sciences due to its evolutionary importance. The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of drama therapy on aggression and adjustment in adolescent female students. Method: The current research was of an experimental type with a pre-test, post-test, follow-up plan with a control group. The statistical population of the research consisted of all secondary school girls in Tehran in the academic year 2017-18. 40 people from the community were selected by multi-stage and purposeful cluster sampling and were randomly assigned to two experimental and control groups. In both groups, students' aggression and adaptability were evaluated through Bass and Perry's aggression questionnaire (1992) and Sinha and Singh's (1993) adaptability questionnaire. The first group received drama therapy based on the method proposed by Lawton (2009) in 10 sessions, but the second group did not receive any intervention. Then Again, in the post-test and two months later in the follow-up phase, the aggression and adaptation of both groups were evaluated. The data were analyzed using multivariate covariance analysis. Results: The results of the research showed that play therapy on aggression (F = 944.19, P; and this effect continued until the follow-up period. Conclusion: Considering that adolescence itself is associated with incompatibility and behavioral abnormalities including aggression, it is possible to use the drama therapy method in order to prevent aggression and create adaptation.