Abstract:
زمینه و هدف: در بسیاری از مواقع، کمرویی، اصلی ترین مانع شکوفایی قابلیت ها، خلاقیتهـا و ایفـای مسئولیتها است؛ لذا هدف تحقیق حاضر بررسی نقش میانجی خود انتقادی بین خودتنظیمی هیجانی و کمرویی نوجوانان است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. هدف تحقیق کاربردی و ازنظر زمان مقطعی میباشد. جامعه آماری، شامل کلیهی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر بجنورد است که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحلیل بودهاند. جهت برآورد حجم نمونه کافی از روش تعیین حجم نمونه کلاین (2005) استفاده شد که تعداد 567 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای میباشد. روش گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای و میدانی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سطوح خود انتقادی تامپسون و زوروف(2004)، پرسشنامه کمرویی استنفورد(1990) و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی از پرسشنامه هافمن و کاشدان(2010) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل علی کمرویی دانشآموزان بر اساس خودتنظیمی هیجانی با نقش میانجی خود انتقادی دارای برازش مناسب است. همچنین خودتنظیمی هیجانی بر خود انتقادی تاثیرمستقیم دارد و خودتنظیمی هیجانی بر کمرویی تاثیر مستقیم دارد. دیگر اینکه خود انتقادی بر کمرویی تاثیرمستقیم دارد و خود انتقادی نقش میانجی بین خودتنظیمی هیجانی و کمرویی ایفا میکند. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که بین خودتنظیمی هیجانی و کمرویی دانشآموزان، خود انتقادی نقش میانجی دارد؛ بنابراین برنامه ریزان نظام آموزشی با کمک روان شناسان و مشاوران مدرسه میتوانند جهت رفع کمرویی دانشآموزان اقدامات لازم را در برنامه درسی جای دهند.
Background and Aim: The purpose of this research is to investigate the mediating role of self-criticism between emotional self-regulation and shyness of students. Methods: The current research method is descriptive-survey of correlation type. The purpose of the research is applied and cross-sectional in terms of time. The statistical population includes all female secondary school students of Bojnord city who were engaged in the analysis in the academic year of 2014-2016. In order to estimate the sufficient sample size, Klein's (2005) sample size determination method was used, and 567 people were selected as the sample size. The sampling method is a single-stage cluster. The data collection method is library and field studies, and the information collection tools were Thompson and Zorov's self-criticism levels questionnaire (2004), Stanford's shyness questionnaire (1990) and emotional self-regulation questionnaire from Hoffman and Kashdan's questionnaire (2010). Results: The findings showed that the causal model of students' shyness based on emotional self-regulation with the mediating role of self-criticism has a suitable fit. Also, emotional self-regulation has a direct effect on self-criticism, and emotional self-regulation has a direct effect on shyness. Another is that self-criticism has a direct effect on shyness, and self-criticism plays a mediating role between emotional self-regulation and shyness. Conclusion: It can be concluded that self-criticism plays a mediating role between students' emotional self-regulation and shyness. Therefore, the planners of the educational system with the help of psychologists and school counselors can include the necessary measures in the curriculum to remove the shyness of students.