Abstract:
زمینه و هدف: اختلالهای اضطرابی اثرات منفی قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی، روابط با همسالان و عملکرد خانواده کودکان میگذارد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و درمان تعامل والد -کودک بر تعارض والد-فرزند کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع طرحهای کاربردی و شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان (دختر و پسر) مبتلا به اختلال اضطراب جدایی شهر ساری در شش ماه نخست سال 1400 بود. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از مراجعهکننده به مرکز مشاوره بامداد و مرکز مشاوره باور که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی درمان شناختی- رفتاری و درمان تعامل والد -کودک و گروه گواه در لیست انتظار جای داده شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه تعارض والد-فرزند اشتراوس (1990)، مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1997) به دست آمد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرم افزار SPSS-26 به اجرا درآمد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه درمان شناختی-رفتاری و درمان تعامل والد –کودک بر تعارض والد-فرزند در کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی تفاوت معناداری وجود دارد (09/14=F؛ 001/0>P) و درمان تعامل والد –کودک تاثیر بیشتری نسبت به درمان شناختی-رفتاری بر تعارض والد-فرزند در کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی داشت (001/0>P). نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که درمان تعامل والد –کودک میتواند به عنوان روش مداخلهای موثری برای بهبود تعارض والد-فرزند در در کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی باشد.
Background and Aim: Anxiety disorders have significant negative effects on academic performance, relationships with peers and family functioning of children. The aim of this study was to compare the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and parent-child interaction therapy on parent-child conflict in children with separation anxiety disorder. Materials and Methods: The present study was an applied and quasi-experimental design of pre-test-post-test and follow-up with control group. The statistical population of this study included all children (girls and boys) with separation anxiety disorder in Sari during the first six months of 2021. The sample consisted of 30 patients referred to Bamdad Counseling Center and Bauer Counseling Center who were selected by available sampling method and randomly assigned to two experimental groups of cognitive-behavioral therapy and parent-child interaction therapy and control group were placed on the waiting list. Data were obtained using strauss parent-child conflict questionnaire (1990), Spence Children's Anxiety Scale (1997). Data were analyzed using repeated variance analysis and SPSS-26 software. Results: The results showed that there was a significant difference between the two groups of cognitive-behavioral therapy and parent-child interaction therapy on parent-child conflict in children with separation anxiety disorder (F= 14.09, P>0.001) and parent-child interaction therapy had a greater impact on parent-child conflict in children with separation anxiety disorder (P