Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر کشف تأثیر اجرای طرح خواندن با خانواده و حلقههای کتابخوانی بر انگیزههای خواندن و بهبود نرخ مطالعۀ سوادآموزان است.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ سوادآموزانی است که از سال 1395 تا 1400 در سطح استان کرمان از آموزشهای نهضت سوادآموزی برخوردار شده و تحت پوشش طرح مطالعه با خانواده و طرح حلقههای کتابخوانی قرارگرفتهاند. حجم نمونۀ آماری پژوهش براساس فرمول کوکران 342 نفر تعیین شد و برای انتخاب نمونۀ آماری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. برای گردآوری دادههای پژوهش نیز از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی ابزار پژوهش به شیوۀ محتوایی به تأیید رسید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین نرخ مطالعۀ سوادآموزان مورد بررسی برحسب برخورداری از طرح خواندن با خانواده و حلقههای کتابخوانی تفاوتی معنادار وجود دارد و نرخ مطالعۀ افرادی که تحت پوشش طرح خواندن با خانواده بودهاند در زمینههای مطالعۀ غیردرسی، مطالعۀ فضای مجازی و مطالعۀ کتابهای دینی و ادعیه بیشتر بوده است. بنابراین، میتوان گفت که آموزشها و برنامههایی که برای تحکیم سواد تعریف میشوند اگر درست تهیه شوند و براساس اصول تعلیموتربیت استوار باشند، در افزایش انگیزۀ خواندن و بهبود نرخ مطالعه کمک زیادی خواهند کرد.
اصالت/ارزش: یافتههای پژوهش در پی بازتعریف نقش اجرای طرح خواندن با خانواده و حلقههای کتابخوانی در انگیزۀ خواندن و نرخ مطالعۀ سوادآموزان است. ازآنجاکه اجرای اینگونه طرحها و طرحهای مشابه منجر به تداوم سوادآموزی و حفظ و تقویت سواد در نوسوادان شده و به توانا ساختن آنها برای استفاده از این مهارتها در زندگی و استفاده از دنیای گستردۀ علم و دانش و در نهایت کسب خوشبختی برای خود و جامعه میشود، سازمان نهضت سوادآموزی میتواند اینگونه طرحها را با در نظر گرفتن نتایج همۀ تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است برای همۀ فراگیران در کل دورهها اجرا کند تا مانع از رجعت به بیسوادی یا بیسوادی عملکردی شود.
Purpose: The aim of this study is to investigate the effect of implementing a reading plan with family and reading cycles on reading motivations and improving study rate of students.
Method: The present study is applied in terms of purpose and is a survey in terms of the type of data collection. The statistical population of this study includes all students who have been educated in the study movement educations in Kerman province from 1395 (SH) to 1400 (SH) and have been covered by the family study plan and the study cycles plan. The statistical population of the study included 3182 people, from whom 342 individuals was determined as the statistical sample based on Cochran’s formula. Multi-stage cluster sampling method was utilized to select the sample. A researcher-made questionnaire was used to collect research data. The validity of the research tools was confirmed by content method. Cronbach’s alpha test was performed to calculate the reliability of the research tools. The calculated alpha value for this questionnaire was 0/83. To test the main and sub-hypotheses of the research, a t-test was implemented for independent groups.
Findings: Results indicated that there is a significant difference between the reading rate of students who have a reading plan with family and reading cycles. People who have reading plan with family have more reading rate in the fields of extracurricular study, cyberspace study and study of religious books. Therefore, it can be concluded that the trainings and programs that are defined to strengthen literacy, will extremely help in increasing the reading motivation and improving the reading rate, if they are prepared correctly and are based on the principles of education.
Originality/value: The results of the research seek to re-define the role of implementing the family reading plan and reading cycles on reading motivation and reading rate of students. Since the implementation of such plans and similar plans leads to the continuation of literacy and the preservation and strengthening of literacy in the newly literate students, and helps them to use these skills in life and using the wide world of science and knowledge and finally achieve happiness for themselves and the society, the Literacy Movement Organization can implement such plans by considering the results of all studies carried out so far in this field for all learners in all courses in order to prevent them from returning to illiteracy or functional illiteracy.