Abstract:
اقتباس مکبث (2010) به کارگردانی روپرت گولد، با برخی مشکلات انسان امروزی مرتبط شده است. در این مطالعۀ تطبیقی، ارتباط بین مفهوم قدرت با تصاویر و صحنهپردازیهای فیلم، مانند فضاهای بسته و تاریک، لباسها و طراحی صحنه بررسی میشود. با بهکارگیری نظریۀ اقتباس لیندا هاچن و تحلیل بافت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی میتوان به معنی صحنهپردازیها و فضاسازیهای فیلم پی برد. این مقاله به بررسی چگونگی بهکارگیری روشهای نوین در ارائۀ مسائل اجتماعیـ تاریخی مربوط به متن منبع میپردازد. به کمک الگوی گفتگوی بینامتنی رابرت استم، به چگونگی ارتباط بین تصاویر فیلم و مفاهیم ارائهشده پی میبریم. تلاش گولد بر این بوده است تا موقعیت زمانیـ مکانی امروزی را با بهکارگیری روشهای نوین بصری در فیلم خود منعکس کند. با در نظر گرفتن فیلم گولد، نتیجه میگیریم که موارد مشابهی از اعمال قدرت در قالب نظارت و کنترل در زمان معاصر نیز وجود دارد. اقتباس روپرت گولد سعی در شنیدهشدن صدای خاموش قربانبان سیستم نظارت و کنترل در زمان و مکان کنونی دارد.
Rupert Goold's adaptation of Macbeth (2010) is relatable to some of the dilemmas of the contemporary human beings. In this comparative study, the relationship between the concept of power, images and staging, such as closed and dark spaces, costumes, and scene designs are examined. The present paper draws on Linda Hutcheon’s theory of adaptation and the analysis of the cultural, social and historical context to explain the significance of the film's scene design and spaces. It examines the ways in which new methods are employed to present socio-historical elements in the context of the primary source of the adaptation using Robert Stam’s intertextual dialogism model which helps us to find the relation between images and concepts presented in the film. Goold has attempted to reflect the contemporary situation by using new visual techniques. The paper concludes that similar instances of the exercise of power still exist in the contemporary times. Goold's adaptation is an attempt to make the silenced voices of today’s victims of surveillance and control heard.