Abstract:
استراتژی همآواسازی فرآیند رهبری شبکهای از مکملها برای دستیابی به یک هدف جمعی در کسبوکارهای پلتفرمی است. هدف پژوهش حاضر گونه شناسی نظریات شکلدهنده استراتژی همآواسازی در کسبوکارهای پلتفرمی است. پژوهش حاضر از منظر هدف بنیادی، از منظر رویکرد کیفی، از منظر جمعآوری دادهها اسنادی و از نوع مطالعات کتابخانهای بوده است. استراتژی پژوهش مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی است. در این پژوهش، با استفاده از جستجوی نظاممند مطالعات مرتبط با استراتژی همآواسازی در پایگاههای معتبر بینالمللی استخراجشده و درنهایت 48 مطالعه برای بررسیهای نهایی شناسایی شدند. در پایان، 25 نظریه مبنایی شکلدهنده استراتژی هم-آواسازی در قالب 4 رویکرد انتخاب طبیعی (ذینفعان، هزینه مبادله، نظریه بازیها، مزیت مقیاس و صرفه ناشی از تنوع)، رویکرد اقدام جمعی (اکوسیستمها، شبکه، اتحاد استراتژیک، مبادله اجتماعی و نوآوری باز)، رویکرد سیستمی/ساختارگرایی (یادگیری استراتژیک، سیستمها، سیستمهای مدولار، سیستمهای پیچیده انطباقی، انتخاب واقعی، معماری و عدم تقارن اطلاعات) و رویکرد اقدام استراتژیک (قابلیتهای پویا، رهبری استراتژیک، همآواسازی منابع، مبتنی بر منابع باز، خلق ارزش مشترک، مدیریت مرزهای سازمانی، ارتباطات استراتژیک و مدیریت ادراک) شناسایی و دستهبندی گردید.
Alignment strategy is the process of leading a network of complements to achieve a collective goal in platform businesses. The aim of the current research is to typify the theories that form the strategy of harmonization in platform businesses. The current research was from the perspective of the fundamental goal, from the perspective of qualitative approach, from the perspective of document data collection, and from the type of library studies. The research strategy is based on qualitative content analysis. In this research, using a systematic search, studies related to the assimilation strategy were extracted in international authoritative databases and finally 48 studies were identified for the final reviews. In the end, 25 basic theories shaping the synergy strategy in the form of 4 natural selection approaches (stakeholders, transaction cost, game theory, scale advantage and economies of diversity), collective action approach (ecosystems, network, strategic alliance, social exchange and innovation) open), systemic/structuralist approach (strategic learning, systems, modular systems, adaptive complex systems, real choice, architecture and information asymmetry) and strategic action approach (dynamic capabilities, strategic leadership, resource harmonization, open source-based, shared value creation, organizational boundary management, strategic communication and perception management) were identified and categorized.
Machine summary:
در پايان ، ٢٥ نظريه مبنايي شکل دهنده استراتژي هم آواسازي در قالب ٤ رويکرد انتخاب طبيعي (ذينفعان ، هزينه مبادله ، نظريه بازي ها، مزيت مقياس و صرفه ناشي از تنوع )، رويکرد اقدام جمعي (اکوسيستم ها، شبکه ، اتحاد استراتژيک ، مبادله اجتماعي و نوآوري باز)، رويکرد سيستمي/ساختارگرايي (يادگيري استراتژيک ، سيستم ها، سيستم هاي مدولار، سيستم هاي پيچيده انطباقي ، انتخاب واقعي ، معماري و عدم تقارن اطلاعات ) و رويکرد اقدام استراتژيک (قابليت هاي پويا، رهبري استراتژيک ، هم آواسازي منابع ، مبتني بر منابع باز، خلق ارزش مشترک، مديريت مرزهاي سازماني ، ارتباطات استراتژيک و مديريت ادراک) شناسايي و دسته بندي گرديد.
Scopus گونه شناسي نظريات شکل دهنده استراتژي هم آواسازي در کسب وکارهاي پلتفرمي ـــــ ٢٥٣ با توجه به ماهيت کيفي فرانظريه به منظور اعتبارسنجي مطالعات انتخاب شده بر اساس الگوريتم فوق ، از روش گروه کانوني يا خبرگان استفاده شده است .
Eaton, Elaluf-Calderwood, Sørensen & Yoo 9.
Kindström, Kowalkowski, Nätti, Hurmelinna 14.
Thomas, Autio & Gann & Johnston 15.
Network effect گونه شناسي نظريات شکل دهنده استراتژي هم آواسازي در کسب وکارهاي پلتفرمي ـــــ ٢٥٧ بر اساس سطح انگيزاننده هايي که دريافت کرده براي تبادل منابع ، دانش و اطلاعات و...
براي درک بهتر نحوه رهبري پلتفرم هاي #$ گونه شناسي نظريات شکل دهنده استراتژي هم آواسازي در کسب وکارهاي پلتفرمي ـــــ ٢٦١ ديجيتال به دو دليل از نظريه مديريت مرزهاي سازماني استفاده شده است .
(2017), “The influence of platform service innovation on valueco-creation activities and the network effect”, Journal of Service Management, Vol. 28 No. 2,pp.