Abstract:
دولت به عنوان یکی از مهمترین دغدغههای فیلسوفان سیاسی در طول تاریخ بوده است. بررسی مقایسهای رویکرد مکتب متعالیه (صدرایی) و مکتب فایدهگرایی نسبت به مقوله دولت، هدف اصلی این مقاله است. این پژوهش بر آن است تا تفاوتها و تشابهات دو مکتب متعالیه (صدرایی) و مکتب فایدهگرایی را نسبت به جنبههای مختلف دولت از جمله ضرورت، منشأ، ماهیت و غایت دولت مورد بررسی و مقایسه قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که هر یک از این دو مکتب، رویکرد متفاوتی نسبت به مقوله دولت دارند. مکتب متعالیه از نگاه اخلاقگرایانه و دینی به دولت مینگرد یعنی هدف از ایجاد دولت را خیر اعلا، دستیابی به ارزشهای الهی و رستگاری آن جهانی انسان می داند. در حالیکه مکتب فایدهگرایی، دولت را از منظر مادیگرایانه و منفعتطلبانه مورد توجه قرار می دهد. با وجوداین، در رویکرد این دو مکتب نسبت به دولت، تشابهاتی دیده میشود، برای مثال هر دو مکتب دولت را ضرورت اجتنابناپذیر میدانند؛ یا رویکرد مثبتی نسبت به حکومت اکثریت، چنانچه به استبداد کشیده شود، وجود ندارد. این ملاحظات بیانگر آن است که این تحقیق از نوع توصیفی ـ تحلیلی با رویکردی اسنادی – تاریخی است که بر اساس رهیافت مقایسهای انجام شده و روش گردآوری دادهها کتابخانهای است
Government has been one of the most important concerns of political philosophers throughout history. The main goal of this article is to compare the approach of the transcendental school (Sadraei) and the utilitarian school towards the category of government. This research aims to examine and compare the differences and similarities between the transcendental schools (Sadrai) and the utilitarian school regarding various aspects of the government, including the necessity, origin, nature and purpose of the government. The research findings show that each of these two schools has a different approach to the category of government. The transcendental school looks at the state from an ethical and religious point of view, that is, it considers the purpose of creating the state to be the highest good, the achievement of divine values and the salvation of the human world. While the school of utilitarianism considers the government from a materialistic and utilitarian point of view. Despite this, similarities can be seen in the approach of these two schools towards the government. These considerations indicate that this research is descriptive-analytical with a documentary-historical approach based on a comparative approach and the data collection method is library.