Abstract:
رویدادهای مذهبی علاوه بر اینکه میتوانند تاثیر به سزایی در جذب گردشگر داشته باشند، چون از باور افراد سرچشمه گرفته و مورد تاییدو قبول عامه میباشند جایگاه خاصی را در ملیتها و مذاهب مختلف دارند و گاها موجب حرکتهای عظیم گردشگری میشوند بر همین اساس گردشگران برای دیدن این رویدادها یا شرکت در آنها به مقاصد گردشگری سفر میکنند. بر همین اساس گردشگران برای دیدن این رویدادها یا شرکت در آنها به مقاصد گردشگری سفر میکنند. سفر گردشگران به یک مقصد گردشگری موجب رشد زیرساختها و توسعه منطقه و در نتیجه بطور کلی موجب توسعه گردشگری میشود که در مواردی که با برنامه ریزی و سازماندهی و کنترل انجام شود میتواند موجب توسعه پایدار گردشگری شود. در این راستا تحقیق حاضر که از نوع کاربردی و از منظر ماهیت توصیفی پیماشی است، صورت گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد ژو (2008) برای متغیر آیینها و رویدادهای فرهنگی و پرسشنامه استاندارد کریس و همکاران (2006) برای متغیر توسعه گردشگری مقصد گردشگری و پرسشنامه استاندارد بو وهمکاران (2009) برای متغیر تصویر برند میباشد. برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی سازه پرسشنامه از تحلیل بارهای عاملی تاییدی استفاده گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران عراقی شهر مشهد در محدوده زمانی تحقیق بودند. حجم نمونه آماری 384 نفرتعیین شد. روش نمونه گیری با توجه به محدودیتهای کرونایی غیراحتمالی در دسترس بوده است.. نتایج تحقیق نشان می دهد که آیینها و رویدادهای مذهبی بر توسعه گردشگری مقصد گردشگری تاثیر معناداری دارد و تصویر برند این اثر را میانجی گری میکند.
Machine summary:
بررسی تأثیر رویدادها و آیینهای مذهبی بر توسعه گردشگری مقصد با میانجیگری تصویر برند؛ مطالعه موردی گردشگران عراقی شهر مشهد فاطمه حامدی 1 ، علیرضا نوری 2 * تاریخ دریافت: 21/07/1401 تاریخ پذیرش: 24/08/1401 کد مقاله: 58798 چکـیده رویدادهای مذهبی علاوه بر اینکه می توانند تاثیر به سزایی در جذب گردشگر داشته باشند، چون از باور افراد سرچشمه گرفته و مورد تاییدو قبول عامه میباشند جایگاه خاصی را در ملیت ها و مذاهب مختلف دارند و گاها موجب حرکت های عظیم گردشگری می شوند بر همین اساس گردشگران برای دیدن این رویدادها یا شرکت در آنها به مقاصد گردشگری سفر می کنند.
از جمله مطالعات داخلی در این زمینه میتوان به پژوهش علیزاده (1401 ) با عنوان بررسی تأثیر رویدادهای مذهبی بر انتخاب مقصد گردشگری با میانجی گری تشابهات فرهنگی(مطالعه موردی: گردشگران عرب زبان شهر مشهد) اشاره کرد که در آن بیان میکند که تشابهات فرهنگی موجب کاهش فاصله شناختی و عاطفی بین افراد مختلف می شوندو هر چه این تشابهات بین دو گروه و ملیت بیشتر باشد، ارتباط آنها بیشتر بوده و در نتیجه مراودات و سفرهای آنها به مناطق یکدیگر بیشتر است.
رویدادهای مذهبی علاوه بر اینکه می توانند تاثیر به سزایی در جذب گردشگر داشته باشند، چون از باور افراد سرچشمه گرفته و مورد تاییدو قبول عامه میباشند جایگاه خاصی را در ملیت ها و مذاهب مختلف دارند و گاها موجب حرکت های عظیم گردشگری می شوند بر همین اساس گردشگران برای دیدن این رویدادها یا شرکت در آنها به مقاصد گردشگری سفر می کنند.