Abstract:
گردشگری فرهنگی امروزه در جوامع رو به توسعه میباشد. این نوع گردشگری باعث حفظ یادمانهای تارخی و فرهنگی سنن، ادیان، زبانها و عادات قومی میشود و علاقه مندان خاص رو در جهان دارد. رضایت از خدمات گردشگری فرهنگی میتواند بر ادراک ایشان از کیفیت ارائه شده تاثیر گذار بوده و موجب توسعه گردشگری فرهنگی در مقصد شود. در این راستا تحقیق حاضز انجام گرفته است. با توجه به هدف و فرضیهها، پژوهش حاضر از نوع استفاده عملی و از حیث روش پردازش و آزمون فرضیهها توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر تعداد بسیار زیاد و نامشخص مراجعین به مراکز گردشگری شهر مشهد در شش ماهه اول سال 1401 میباشد که با توجه به ویژگیها جامعه آماری، شیوه نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس در نظر گرفته شد. و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. محقق برای جمعآوری اطلاعات از این تحقیق از سه پرسشنامه استاندارد پرسشنامه ویژگیهای فرهنگی قرنجیک و بدری (1393) (مواردی از جمله آداب و رسوم قومی و مذهبی، سنتها و فرهنگ قومی، اصول و احکام مذهبی و ادبیات، فرهنگ وموسیقی بومی مورد توجه است)، پرسشنامه کیفیت ادراک شده از خدمات اگرت و اولاگا (2002) و پرسشنامه رضایت گردشگران رنجبران و زاهدی (1386) استفاده گردید استفاده کرد. اطلاعات با استفاده از معادلات ساختاری بررسی شد. این پژوهش با دو فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی انجام شد. نتایح نشان داد که، ویژگیهای فرهنگی بر کیفیت ادراک شده از خدمات تاثیر معنی دار دارد. همچنین رضایت گردشگران در رابطه ویژگیهای فرهنگی بر کیفیت ادراک شده از خدمات، نقش میانجی دارد. ویژگیهای فرهنگی بر رضایت گردشگران تاثیر معنی دار دارد. رضایت گردشگران بر کیفیت ادراک شده از خدمات تاثیر معنی دار دارد.
Machine summary:
بررسی تاثیر ویژگیهای فرهنگی بر کیفیت ادراک شده از خدمات با میانجیگری رضایت گردشگران؛ مورد مطالعه: گردشگران شهر مشهد مسعود احمدپورمیر 1 ، علیرضا نوری 2 * تاریخ دریافت: 29/05/1401 تاریخ پذیرش: 04/07/1401 کد مقاله: 68961 چکـیده گردشگری فرهنگی امروزه در جوامع رو به توسعه می باشد.
محقق برای جمعآوری اطلاعات از این تحقیق از سه پرسشنامه استاندارد پرسشنامه ویژگیهای فرهنگی قرنجیک و بدری (1393) (مواردی از جمله آداب و رسوم قومی و مذهبی، سنت ها و فرهنگ قومی، اصول و احکام مذهبی و ادبیات، فرهنگ وموسیقی بومی مورد توجه است)، پرسشنامه کیفیت ادراک شده از خدمات اگرت و اولاگا (2002) و پرسشنامه رضایت گردشگران رنجبران و زاهدی(1386) استفاده گردید استفاده کرد.
3- مروری بر پیشینه تحقیق در خصوص ویزگی های فرهنگی و کیفیت ادراک شده خدمات و رضایت گردشگران مقالات متعددی وجود دارد اما تعداد محدودی تاثیر این مولفه ها بر یکدیگر را بررسی نموده است.
میتوان اثر غیرمستقیم بین ویژگیهای فرهنگی با کیفیت ادراک شده از خدمات با توجه به نقش میانجی رضایت گردشگران با استفاده از آزمون سوبل به شرح زیر است.
جدول 6: تحلیل مسیر شاخصهای برازندگی تاثیر ویژگیهای فرهنگی بر کیفیت ادراک شده از خدمات X2/df آماره t مقدار رابطه P RMSEA GFI AGFI 78/2 68/12 88/0 0001/0 068/0 9/0 91/0 همانطور که در جدول 6 ملاحظه میگردد، ، با توجه به شرایط معادله ساختاری، شاخص برازش/ معادل 78/2 و مقدار از 3 کمتر است که نشان میدهد مدل نظری با دادهها برازش دارند و با این دادهها تأیید میشوند و نشان میدهد پایایی لازم را داشته است.