Abstract:
موزه، نهادی فرهنگی با اشیای متفاوت هنری و علمی است که بر ارکان مهم آموزشی، نمایشی و پژوهشی قرار دارد و مهمترین عملکرد آن، انتقال دانش ادراکی و عاطفی است تا از این طریق بتواند نسبتبه شکلگیری شخصیتها و دسترسی به ارزشهای زیباییشناختی و اخلاقی جامعه عمل کند. هدف این مقاله، شناخت همدلی به منزلۀ رویکردی نوین در آموزش موزه است که با مطالعۀ موردی یک اثر موزهای، بهنام «قطعۀ خط نادعلی میرعماد»، سعی دارد برمبنای نظریۀ آموزشی بلوم، به این پرسشها پاسخ دهد: چه ارتباطی بین همدلی و نتایج آموزشی موزه وجود دارد؟ همدلی چگونه سطوح یادگیری بازدیدکننده را تغییر میدهد؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است و گردآوری دادهها از راه منابع کتابخانهای انجام میشود و ابزار سنجش، پرسشنامۀ همدلی با موزه و آنالیز دادهها از راه کمّی و کیفی است. این مقاله با فرض اینکه همدلی، عامل مهمی در تقویت جنبههای ارزشی و اجتماعی حاصل از یادگیری موزه است، استدلال میکند یادگیری، مهمترین نتیجۀ آموزش موزه است و با مؤلفههای همدلی ارتباط نزدیکی دارد. با توجه به یافتههای آماری، نتایج نشان میدهد در آموزش موزه، یادگیری و همدلی از عوامل اصلی تغییر نگرشها و ارزشهای فردی هستند و بهمنزلۀ عامل مهمی در تغییر رفتارهای اجتماعی و تقویت تجربیات انسانی دخالت دارند و به موزه یاری میدهند تا در تحقق نتایج یادگیری از راه فضای موزهها (انتقال پیامهای اخلاقی و زیباییشناختی) آثار هنری و تاریخی، بهخوبی عمل کنند.
The museum is a cultural institution with different artistic and scientific objects, which is on the important pillars of education, demonstration and research, and its most important function is the transfer of perceptual and emotional knowledge, so that in this way it can contribute to the formation of personalities and access to aesthetic and moral values. Society should act.The purpose of this article; Recognizing empathy is a new approach in museum education, which tries to answer these questions based on Bloom's educational theory with a case study of a museum piece called Nad Ali Mir Emad's line piece: What is the relationship between empathy and museum educational outcomes? How does empathy change visitor learning levels? The research method is descriptive and analytical, and data collection is done through library sources, and the measurement tool is the empathy questionnaire with the museum and the data analysis is quantitative and qualitative. Assuming that empathy is an important factor in strengthening the value and social aspects of museum learning, this article argues that learning is the most important result of museum education and is closely related to the components of empathy. According to the statistical findings, the research results show that in museum education; Learning and empathy are the main factors in changing individual attitudes and values, and they are an important factor in changing social behaviors and strengthening human experiences.And they help the museum to realize the learning results through the space of the museum (transmitting moral and aesthetic messages) of artistic and historical works.