Abstract:
هندوستان، سرزمین تنوع فرهنگ و عقاید، طی دورههای متمادی پذیرای مهاجرانی از کشورهای دور و نزدیک بوده است. همزیستی مسالمتآمیز اقوام، دستاوردهایی قابلتوجه در عرصههای مختلف ایجاد کرده و در آثار هنری بروز یافتهاند. رودوزیهای غنی و متنوع این سرزمین، مؤید این امر است. بخشی از مهاجران ساکن در مناطق سند پاکستان و گجرات هند، ایرانیتبارهایی هستند که در عصر صفوی بهویژه از شرق و جنوب کشور بهدلایل مختلف به این مناطق مهاجرت کردند و رودوزیهای سنتی، بخشی از معاش آنها بوده است. بررسی این هنر، در حوزۀ سیر تحول و انتشار هنرهای ایرانی حائز اهمیت است و هدف از این مقاله، معرفی هنر کوچدوزی و شناسایی ویژگیهای آن است. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: کوچدوزی هند چه زیرشاخههایی داشته و با کدامیک از رودوزیهای ایرانی وجه اشتراک دارد؟ این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانهای و الکترونیکی است. نتایج، بیانگر غنا و تنوع هنر کوچدوزی و شباهتهای قابلملاحظۀ آن با برخی از رودوزیهای ایرانی، بهویژه در تکنیک و نقش است که نهتنها با رودوزیهای اقوام کوچنشین جنوب و شرق ایران شباهت دارد، بلکه رد پای رودوزیهای شهری و درباری ایرانی نیز در این هنر مشاهده میشود. باوجود این شباهتها، ویژگیهای اختصاصی زیرشاخههای هنر کوچدوزی در گذر زمان بهخوبی شکل گرفته و با نقوش و مضامین هندی ترکیب یافته است. همچنین از لحاظ تکنیک و مواد اولیه، در مواردی تحتتأثیر یکدیگر، تلفیقهایی در آنها صورت پذیرفته و آن را به یک هنر هویتمدار در هند تبدیل کرده است.
India, the land of diversity of culture and belief, has accepted immigrants from far and near countries for many years. Their peaceful coexistence has created significant achievements in various fields and have been expressed in works of art. The rich traditions embroidary of this land confirm this. Some of the immigrants living in the Sindh and Gujarat regions are Iranians who migrated to these regions during the Safavid era, especially from the east and south of the country, and traditional embroidery has been a part of their livelihood. Investigating this art is important in the field of development and dissemination of Iranian arts, and the purpose of this article is to introduce the art of this embroidery. The main question of this research is: What are the characteristics and sub-branches of Indian embroidery and which Iranian embroidery can it be compared to? This research is descriptive-analytical with a comparative approach and based on library and electronic resources. The results show the richness and diversity of Kouch embroidary art and its remarkable similarities with some Iranian embroidery, especially in the technique and pattern, which is not only similar to the embroidery of the nomadic tribes in the south and east of Iran, but also The traces of Iranian urban and court embroidery can also be seen in this art. Despite these similarities, the specific characteristics of the sub-branches of embroidery have been well formed over time and combined with Indian motifs and themes. Also, in the technique and material, in some cases under the influence of each other, combinations have been made in them and it has become an identity art in India.