Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اعتیاد به رسانههای اجتماعی بر اساس تابآوری خانواده و جو عاطفی خانواده انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع پیشبین (تحلیل تمییز) بود. روش: جامعه پژوهش شامل دانش آموزان دختر متوسطه (12 تا 18 سال) شهر اهواز بود که از بین آنها 412 نفر انتخاب شدند که 206 نفر در گروه دارای اعتیاد به رسانههای اجتماعی و 206 نفر هم در گروه بدون اعتیاد به رسانههای اجتماعی قرار داشتند. انتخاب گروه نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل مقیاساعتیاد به رسانههای اجتماعی برگن (BSMAS)، مقیاس تابآوری خانواده سیکسبی (FRAS) و پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن(EAF) بودند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شد. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای پیشبین پژوهش قادر به پیشبینی عضویت گروهی نوجوانان دارای اعتیاد به رسانههای اجتماعی و فاقد اعتیاد به رسانههای اجتماعی بود. همچنین در تحلیل تمیز به روش گامبهگام مشخص گردید که هر دو متغیر پیشبینی کنندههای معناداری (001/ 0>p) برای اعتیاد به رسانههای اجتماعی هستند. نتیجهگیری: با توجه به نقش تابآوری خانواده و جو عاطفی خانواده در اعتیاد به رسانههای اجتماعی، کمک به افزایش تابآوری خانواده و بهبود جو عاطفی خانواده میتواند در پیشگیری و درمان اعتیاد به رسانههای اجتماعی موثر باشد.
Aim: The present study aimed to predict social media addiction among female adolescents based on family resilience and emotional atmosphere of the family. Methods: The method of the present study was correlational (discriminant analysis). The research population included high school female students (12 to 18 years old) in Ahvaz city, from which 412 people were selected, 206 people in the group were identified to have addiction to social media and 206 people in the group did not have addiction to social media. The selection of the sample group was done through available sampling method and participants were recuited through the internet. Data collection tools included Bergen Social Media Addiction Scale (BSMAS) , Sixby Family Resilience Scale (FRAS) and Hillburn Family Emotional atmosphere Questionnaire (EAF). The discriminate analysis method was used to analyze the data. Findings: The results showed that the linear combination of the predictor variables of the research was able to predict the group membership of teenagers with social media addiction and those without social media addiction. Also, step-by-step analysis determined that both variables are significant predictors for addiction to social media. Conclusion: Considering the role of family resilience and family emotional atmosphere in social media addiction, improving family resilience and family emotional atmosphere can be effective in preventing and treating social media addiction.
Machine summary:
, Brostrom, Nilsen, & et al social media Savci, Ercengiz, & Aysan Kuss, & Griffiths, Ryan, Chester, Reece, & et al Luo, Qin, Cheng, & et al Cetinkaya Van den Eijnden, Lemmens, & Valkenburg, همکاران، 2021).
پژوهشگران تأکید کردهاند که استفادهی زیاد و نادرست از این فنآوریها اثرات روانی، رفتاری، اجتماعی و جسمانی نامطلوبی به همراه دارد، این موضوع باعث گردید خطرات زیاد وابستگی به اینترنت و برنامههای کاربردی مبتنی بر آن جلب توجه کنند (در 6 , & et al"/> 7 r, & Bozoglan"/>r, 8 tings, & Purssell"/>tings, & Purssell"/> (2017) با بررسی سیستماتیک 1 Qing, S Frost, & Rickwood Keles, McCrae, & Grealish Lenhart, Smith, Anderson, & et al Cannito, Annunzi, Viganò, & et al Derbyshire.
تابآوری در اعتیاد به اینترنت دارای اثر محافظتی میباشد و Sueki, H Shi, , Wang, & Zou Family resilience Herrman, Stewart, Diaz-Granados, & et al Black, & Lobo Nam, Lee, & et al از آن را کاهش میدهد (چوئی، شین، بی و همکاران 1 ، 2014).
که در این بین اینترنت و رسانههای اجتماعی بهعنوان فضایی امن و جذاب، مخصوصاً برای Choi, Shin, Bae, & et al Zerbetto, Galera, & Ruiz family emotional atmosphere McKinney,& Renk خانوادههای دارای جو طردکننده رشد کردهاند، جلب توجه میکند (لیو 1 ، 2007).
این پرسشنامه 6 سوال دارد که 6 خصوصیت اصلی (برجستگی، تغییر خلق و خو، تحمل، ترک، درگیری و عود) اعتیاد را شامل می Meyers, Gamst, &Guarino Bergen Social Media addiction Scale Andreassen,Pallesen درجه بندی این مقیاس از نوع لیکرت 5 درجهای است که از 1(بسیار نادر) تا 5 (اغلب) درجه بندی شده است.