Abstract:
هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر بر توسعه معنویت و ارزشهای دینی دانشآموزان از دیدگاه دبیران و روش تحقیق علاوه بر تحلیل اسنادی منابع، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کل دبیران مدارس راهنمایی ناحیه 2 قم است که در سال تحصیلی 91. 90 مشغول تدریس بودند که از بین آنان، نمونهای به حجم 60 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته حاوی تعداد 20 مولفه از نوع آرایش رتبهای به همراه یک سوال باز بود که پایایی آن مطابق آلفای کرانباخ معادل83/0تعیین گردید. تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی اطلاعات مطابق آزمونZ تک گروهی و تحلیل واریانس یک راهه(F) نشان داد: عوامل مختلف خانوادگی، آموزشگاهی و رسانه ای در توسعه معنویت و تحکیم ارزشهای دینی و اعتقادات دانشآموزان تاثیر دارند؛ میزان تاثیر عوامل خانوادگی، آموزشگاهی و رسانه ای در توسعه معنویت و ارزشهای دینی دانشآموزان متفاوت است؛ از دیدگاه دبیران، خانواده، بیشتر از آموزشگاه و رسانهها در توسعه معنویت و ارزشهای دینی دانشآموزان تاثیر دارد؛ همچنین از عوامل خانوادگی، میزان پایبندی پدر و مادر در انجام امور معنوی و شکلگیری مناسب آموزههای دینی در دوران کودکی، از عوامل آموزشگاهی، تاثیر دوستان و همسالان و شخصیت معلمان و از عوامل رسانهای، توجه به فرهنگ خودی در برنامهها و پخش سریالهای دینی و تاریخی از مهمترین عوامل اثرگذار در توسعه و تحکیم ارزشهای دینی شناخته شدند.
The aim of this study is to identify effective factors on the
development of students' spiritual and religious values from
perspective of teachers. This study is a reference citation analysis
as well as descriptive study. Population was selected by classified
random (60 subjects). among all of the Qom middle school
teachers from 2 zones Department of education. Aquestionniar
that was made by researcher was used as a data collection tool,
including 20 closed questions and one open. Its reliability
specified by alpha Kerenbach as .83. Results show that:
1. Family, school and media factors will effect on the
development of students' spiritual and religious values.
2. The effect of family, school and media factors on the
development of students' spiritual and religious value is
different
3. Teachers believe that family will be more effective factors on
the development of student's spiritual and religious values
4. Commitment of parent in the spiritual affairs in family factors;
influence of friends and peer groups in school factors; and
attending to culture in media programs in media factors are
known as the most important and effective factors on students
spiritual and religious values.
Machine summary:
به همين دليل، محقق درصدد است با موشکافي و بررسي ديدگاه دبيران مدارس راهنمايي منطقه دو آموزش و پرورش قم، عوامل مؤثر بر توسعه و تحکيم معنويت و ارزشهاي ديني دانشآموزان را شناسايي و اولويتبندي کند.
پژوهش حاضر به بررسي عوامل خانوادگي، آموزشگاهي و رسانه اي مؤثر بر توسعه معنويت و ارزشهاي ديني در بين دانشآموزان از ديدگاه دبيران ناحيه 2 قم پرداخته است.
الف) عوامل آموزشگاهي: محيط مدارس و مجموعه عناصر موجود درآن از جمله معلمان، مديران، همکلاسيها، محتوا ومواد آموزشي ميتوانند در تربيت معنوي دانشآموزان مؤثر باشند، اما معلم به عنوان مهمترين عنصر تخصصي و بهترين طراح محيط و تجربههاي يادگيري، نقش اساسي و حساسي بر عهده دارد که به چند مورد از آن اشاره ميشود: يک ـ مستعدترين انسانها از نظر ذهني و پاكترين آنها از نظر قلبي، روحي و عاطفي، يعني كودكان دورههاي ابتدايي، نوجوانان و جوانان دورههاي متوسطه در اختيار معلمان قرار دارند.
فرضيه دو (عوامل خانواده گي در توسعه معنويت و ارزشهاي ديني دانشآموزان نقش مؤثري دارند) رديف گويه ها CV Z SD N 1 ميزان تقيد پدر و مادر به دين در شکلگيري باورهاي ديني دانشآموزان مؤثر است.
5 180 7 رشد و تقويت اعتقادات مذهبي توسط والدين ميتواند در توسعه معنويت و ارزشهاي ديني دربين دانشآموزان مؤثر باشد.
مقايسه دادههاي مربوط به تک تک گويهها بيانگر اين است که گويه 3 (ميزان انجام امور معنوي توسط پدر و مادر ميتواند در توسعه معنويت و ارزشهاي ديني دربين دانشآموزان اثرگذار باشد) با ميانگين4.