Abstract:
با توجه به گستردگی و پیچیدگی فعالیت آموزشی و لزوم اطلاع از نتایج عملکرد آنها، ارزیابی برنامه ها، کارکنان و خدمات آنها می تواند نقش موثری در فراهم آوردن کیفیت آموزشی و در نتیجه بالارفتن عملکرد افراد داشته باشد. اهداف ارزیابی به طور عمده در جهت بهبود سازمان و بهبود و بهسازی فرد پیش بینی شده است و در موارد متعددی چون ارتقا، انتقال، تغییر پست و انتصاب مورد استفاده قرار می گیرد و در نهایت به توسعه منجر می شود. چنانچه ارزیابی به طور اصولی و صحیح انجام شود، از بسیاری مشکلات مدیریت و کارکنان کاسته می گردد. بر این اساس، این مطالعه تلاش دارد به ارزیابی توانمند سازی منابع انسانی بواسطه نظام جامع آموزش شرکت آب و فاضلاب استان تهران بپردازد. این پژوهش از نظر دستهبندی تحقیقات برحسب هدف، از نوع کاربردی و از نظر ماهیت دادهها و شیوه گردآوری آنها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آمارش پژوهش کلیه کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان تهران می باشد که در دوره های آموزشی برگزار شده در این شرکت حضور داشته اند. ابزار گردآوری دادههای ابعاد مدل پیشنهادی پژوهش، پرسشنامه است. در این مطالعه از آزمون میانگین یک جامعه و تحلیل رگرسیون برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شد. جهت انجام آزمون های آماری نیز از SPSS استفاده شد. بر مبنای تجزیه و تحلیل داده ها، هفت فرضیه مطروحه تأیید گردید. در نهایت هم با توجه به فرضیات تایید شده پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی برای مدیران و محققین ارائه گردید.
Given the scope and complexity of educational activities and the need to know the results of their performance, evaluation of programs, staff and their services can play an effective role in providing educational quality and thus increase the performance of individuals. Evaluation goals are mainly intended to improve the organization and improve the individual and are used in many cases such as promotion, transfer, change of post and appointment and ultimately lead to development. If the evaluation is done properly and correctly, many problems of management and staff will be reduced. Accordingly, this study tries to evaluate the empowerment of human resources through the comprehensive education system of Tehran Water and Sewerage Company. This research is applied in terms of purpose classification of research in terms of purpose and descriptive-survey in terms of the nature of data and their collection method. The statistical population of the study is all the employees of Tehran Water and Sewerage Company who have attended the training courses held in this company. The tool for collecting dimensional data of the proposed research model is a questionnaire. In this study, the mean test of a population and regression analysis were used to test the research hypotheses. SPSS was used to perform statistical tests. Based on the data analysis, seven hypotheses were confirmed. Finally, according to the confirmed hypotheses, practical and research suggestions were presented for managers and researchers.
Machine summary:
تحليلي بر نقش توانمندسازي و آموزش شهروندان در توسعه زيرساخت هاي شهري؛ مورد مطالعه ، موسسه فرهنگي ٩٧٩ ورزشي آبفاي استان تهران شيرين شيرواني ١ تاريخ دريافت : ١٤٠١/١/٢٧ دکتر زهرا عليپور٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٣/١٧ عباسعلي قيومي ٣ چکيده با توجه به گسـتردگي و پيچيدگي فعاليت آموزشـي و لزوم اطلاع از نتايج عملکرد آنها، ارزيابي برنامه ها، کارکنان و خدمات آنها مي تواند نقش موثري در فراهم آوردن کيفيت آموزشــي و در نتيجه بالارفتن عملکرد افراد داشـته باشـد.
البته مديران و برنامه ريزان سـيسـتم هاي اجتماعي نسـبت به اين نوع سـرمايه گذاري دقت نظر خاصـي نشـان مي دهند زيرا توجه به آموزش و ارتقاء سـطح کيفي نيروي انسـاني بويژه از نقطه نظر سـازمان هاي اجتماعي مسـتلزم بکارگيري منابع انسـاني، مالي و زمان قابل ملاحظه اي اسـت و لذا مي بايسـت مطابق انتظارات سـازمان ها و در راسـتاي تحقق اهداف مشـخصـي باشـد (چاگرابورتي و همکاران ١، ٢٠١٧).
به عبارت ديگر با وجود آنکه آموزش نيروي انسـاني جايگاه ارزنده اي در جوامع پيداکرده مديران و برنامه ريزان نسـبت به هزينه آموزش هاي ارائه شـده ، نتايج بدسـت آمده و انطباق هرچه بيشـتر آموزش ها با نيازهاي واقعي بازار کار حسـاسـيت نشـان ميدهند و اين حسـاسـيت زماني بيشـتر ميشـود که آموزش گسـتره وسـيع تري مي يابد و تعداد بيشـتري از افراد را تحت پوشـش قرار مي دهد.
2 Pereira and Araujo 3 Chinta et al.