Abstract:
موهیالها شاخهای از برهمنان هستند که خود به هفت طایفه تقسیم میشوند؛ یکی از طوایف موهیال، دتها هستند. دت ها که به «برهمنان حسینی» مشهور شده اند، بر این باورند که یکی از اجداد آنها به نام رای دَت سید راهب به همراه فرزندان خود در قیام کربلا (61ﻫ) حاضر بوده اند. در این مقاله، میزان درستی و دقت این ادعای برهمنان حسینی و همخوانی روایتهای موجود در تاریخ آنها با روایت های تاریخی اسلامی و نیز دلایل شهرت بیشتر این برهمنان از سده نوزدهم میلادی به بعد، بررسی شدهاست. با استناد به منابع تاریخ اسلام و هند و نیز برخی از شواهد و قرائن موجود، نشان داده شد که روایتهای موجود در کبیتها به لحاظ تاریخی فاقد اعتبار و البته به هم ریخته، نابسامان و زمانپریش است و در منابع تاریخی و مقاتل موجود و نیز در پژوهشهای صورت گرفته درباره تاریخ تشیع در هند، هیچ اثری از حضور و مشارکت اجداد برهمنان حسینی در قیام کربلا در دست نیست.
Mohiyals are a branch of Brahmins who are divided into seven clans. One of the Mohyal clans is the Dett, who are famous among the Shiites because of the popular stories about the presence of their ancestors in the Karbala. This clan of Brahmins believe that one of their ancestors, named Sidh Datt Rai ir Rahib, participated in the Battle of Karbala with with seven of his sons. Rahib returned to Punjab after seven of his sons were killed during the uprising. From that time until now, the descendants of Rahib, in order to honor her and also the mourning of Imam Hussain, mourn together with the Shiites during the days of Muharram. Therefore, this group of Brahmins have been known as Hosseini Brahmins since the 19th century. In this article, the accuracy of this claim of the Hosseini Brahmins and the compatibility of the narratives in their history with the sources of Islamic history have been examined. Also, the reasons for the greater popularity of these Brahmins from the 19th century onwards have been investigated
Machine summary:
با استناد به منابع تاریخ اسلام و هند و نیز برخی از شواهد و قرائن موجود، نشان داده شد که روایت های موجود در کبیت ها به لحاظ تاریخی فاقد اعتبار و البته به هم ریخته ، نابسامان و زمان پریش است و در منابع تاریخی و مقاتل موجود و نیز در پژوهش های صورت گرفته درباره تاریخ تشیع در هند، هیچ اثری از حضور و مشارکت اجداد برهمنان حسینی در قیام کربلا در دست نیست .
این طایفه از موهیال ها بر اساسی یکی از روایت های خود، باور دارند که اجداد آن ها در حادثه کربلا حضور داشته و امام حسین -علیه السلام - را برضد سپاهیان یزید یاری کرده اند، یا براساس روایتی دیگر، معتقد هستند که نیاکانشان در قیام مختار در کوفه و گرفتن انتقام از قاتلان امام حسین ، سهم مهمی داشته اند؛ از این رو دت ها را از زمانی نامعلوم ، احتمالا از میانه سده نوزدهم ، به سبب عزاداری برای امام حسین در دهه نخست محرم و آداب و رسوم خاص در زمینه عزاداری محرم ، «برهمنان حسینی» خوانده اند.
با این که اطلاع دقیقی از پراکندگی جغرافیایی برهمنان حسینی و نیز آمار جمعیت آن ها در دست نیست ، اما به نظر میرسد در دهه های اخیر علاوه بر کاهش شمار آن ها، مشارکت آن ها در آیین های عزاداری محرم نیز رو به ضعف نهاده و همین موضوع موجب نگرانی برخی از این برهمنان شده است ;٢٠١٩ ,Nonica Datta) Khalid Alvi, 2018; Abolfazl, 2014; Meet the Hussaini) Brahmins, Hindus who observe Muharram alongside Muslims, 2014; Where Hindus join Shias to mourn (Imam Hussain, 2012).