Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با عنوان بررسی اثربخشی آموزش خرد بر سلامت معنوی دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 انجام شد.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ زمان گردآوری داده ها مقطعی و به لحاظ روش گردآوری داده ها یا ماهیت پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای 30 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیمبندی شدند گروه آزمایش تحت آموزش خرد 8 جلسه 90 دقیقهای (بر مبنای پروتکل طراحی شده توسط پژوهشگر) قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از پرسشنامه سلامت معنوی (پولوتزین و الیسون، 1982) به دست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش خرد باعث افزایش سلامت معنوی و مولفه های آن سلامت مذهبی و سلامت وجودی دانش آموزان شد. همچنین نتایج نشان داد آموزش خرد بر سلامت معنوی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در طول زمان اثربخش است.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، می توان استنباط کرد که آموزش خردمندی سبب افزایش سلامت معنوی دانش آموزان می شود، خردمندی را می توان به عنوان یک روش مناسب، برای ارتقای سلامت معنوی دانش آموزان مورد استفاده قرار داد.
Purpose: The present study was conducted investigating Effectiveness Wisdom training on Spiritual Health in Second Period High School Students in Tehran city in 2019.Method: The present study was applied in terms of purpose, cross-sectional in terms of data collection time and in terms of data collection method or nature of quasi-experimental research with pre-test-post-test design with control and follow-up groups. The statistical population of the study was all high school students in Tehran who were selected by one-stage cluster sampling method 30 people and divided into two groups of experimental (15 people) and control (15 people) experimental group under Wisdom training 8 sessions 90 sessions Minutes (based on a protocol designed by the researcher) and the control group remained on the waiting list. The main data of this study were obtained using the Spiritual Health Questionnaire (Pulotzin and Ellison, 1982). Descriptive statistics and inferential statistics (multivariate analysis of covariance) were used in data analysis.Findings: The results showed that micro-education increased the spiritual health and its components, religious health and existential health of students. The results also showed that Wisdom training is effective on the spiritual health of high school students in Tehran over time.Conclusion: According to the results, it can be inferred that wisdom education increases the spiritual health of students, wisdom can be used as a suitable method to promote the spiritual health of students..
Machine summary:
مولفه تاملي به توانايي درک مسائل از زواياي چندگانه اشاره No="5" Text="1 - Leung & Pong 2 - Kang & Yun 3 - Highfield 4- Chiang, Lee, Chu, Han & Hsiao 5- Michaelson, Brooks, Jirásek, Inchley 6- Bodaghi 7 - Plante 8 - Le 9 - Wink & Dillon 10 - Walsh & Reams 11- Krishnan, Geyskens & Steenkamp 12- Arroyo 13- Shepherd, McMullen & Ocasio 14 - Yang 15 - Ardelt > دارد.
جلسه پنجم پرورش تفکر، يادگيري ارزش ها، آموزش رشد احساسات ارزشمند و متعالي، کاربرد اخلاقي دانش جلسه ششم آموزش مسئوليت پذيري (آموزش مسئوليت پذيري مولفه اساسي آموزش خرد است که بر اين اساس آزمودنيها ياد مي گيرند سلامت معنوي و سرمايه روانشناختي خود را بالا ببرند تا بتوانند ديدگاه ها و احساسات جديدي که کارآمدتر هستند را در خود ايجاد کنند) جلسه هفتم آموزش مهارت حل مساله در زندگي واقعي، آموزش مهارت هاي شناختي، تعمقي و عاطفي خردمندي، بکارگيري استدلال به جاي هيجان در متقاعد کردن ديگران جلسه هشتم آموزش توانايي دستيابي به بينش در زندگي، گرفتن پس آزمون تجزيه وتحليل اطلاعات به دست آمده از اجراي پرسشنامه ها از طريق نرم افزار spss-V٢٢ در دو بخش توصيفي و استنباطي (تحليل کوواريانس ) انجام پذيرفت .
آموزش خرد همچنين يک ساختار چند وجهي و مستلزم درون انديشي، تعهد و برعهده گرفتن مسئوليت نسبت رفتارها و موقعيت هاي خود است که دانش مرتبط با ابهامات زندگي را شامل مي شود و توانايي فرد را براي درک واقعيت از زواياي مختلف ، دلسوزي نسبت به ديگران و نگرش بين فردي ارزيابي مي کند (آردلت ، ٢٠٠٣).