Abstract:
هدف: سرمایه های روانشناختی یکی از شاخص های روان شناختی مثبت گرا می باشد که با ویژگی های خوش بینی، داشتن پشتکار، اسناد مثبت به خود و تحمل کردن مشکلات تعریف می شود. این مطالعه با عنوان بررسی اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 انجام شد.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ زمان گردآوری داده ها مقطعی و به لحاظ روش گردآوری داده ها یا ماهیت پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای 30 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیمبندی شدند گروه آزمایش تحت آموزش خرد 8 جلسه 90 دقیقهای (بر مبنای پروتکل طراحی شده توسط پژوهشگر) قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از پرسشنامه سرمایه روانشناختی (مک گی، 2011) به دست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی-کشیدگی، کمینه و بیشینه) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش خرد باعث افزایش سرمایه روانشناختی و مولفه های تاب آوری، خودکارآمدی، امید و خوش بینی دانش آموزان شد.نتیجه گیری: همچنین نتایج نشان داد آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در طول زمان اثربخش است. مطالعه حاضر نشان داد که آموزش خردمندی می تواند به عنوان یک مداخله اثربخش در افزایش سرمایه روانشناختی دانش آموزان محسوب شود.
Purpose: Psychological capital is one of the positive psychological indicators that is defined by the characteristics of optimism, perseverance, positive self-attribution and tolerance of problems. The present study was conducted investigating Effectiveness Wisdom training on Psychological Capital and Spiritual Health in Second Period High School Students in Tehran city in 2019.Method: The present study was applied in terms of purpose, cross-sectional in terms of data collection time and in terms of data collection method or nature of quasi-experimental research with pre-test-post-test design with control and follow-up groups. The statistical population of the study was all high school students in Tehran who were selected by one-stage cluster sampling method 30 people and divided into two groups of experimental (15 people) and control (15 people) experimental group under Wisdom training 8 sessions 90 sessions Minutes (based on a protocol designed by the researcher) and the control group remained on the waiting list. The main data of this study were obtained using the Psychological Capital Questionnaire (McGee, 2011). Descriptive statistics (mean, standard deviation, skew-stretch, minimum and maximum) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance) were used in data analysis.Findings: The results showed that micro-education increased students' psychological capital and components of resilience, self-efficacy, hope and optimism.Conclusion: The results also showed that Wisdom training is effective on the psychological capital of high school students in Tehran over time. The present study showed that wisdom education can be considered as an effective intervention in increasing students' psychological capital..
Machine summary:
يافته ها: نتايج نشان داد که آموزش خرد باعث افزايش سرمايه روانشناختي و مولفه هاي تاب آوري، خودکارآمدي، اميد و خوش بيني دانش آموزان شد.
نتيجه گيري: همچنين نتايج نشان داد آموزش خرد بر سرمايه روانشناختي دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در طول زمان اثربخش است .
جلسه پنجم پرورش تفکر، يادگيري ارزش ها، آموزش رشد احساسات ارزشمند و متعالي، کاربرد اخلاقي دانش جلسه ششم آموزش مسئوليت پذيري (آموزش مسئوليت پذيري مولفه اساسي آموزش خرد است که بر اين اساس آزمودنيها ياد مي گيرند سلامت معنوي و سرمايه روانشناختي خود را بالا ببرند تا بتوانند ديدگاه ها و احساسات جديدي که کارآمدتر هستند را در خود ايجاد کنند) جلسه هفتم آموزش مهارت حل مساله در زندگي واقعي، آموزش مهارت هاي شناختي، تعمقي و عاطفي خردمندي، بکارگيري استدلال به جاي هيجان در متقاعد کردن ديگران جلسه هشتم آموزش توانايي دستيابي به بينش در زندگي، گرفتن پس آزمون تجزيه وتحليل اطلاعات به دست آمده از اجراي پرسشنامه ها از طريق نرم افزار Spss-V٢٢ در دو بخش توصيفي و استنباطي (تحليل کوواريانس ) انجام پذيرفت .
نتايج نشان داد که آموزش خرد بر سرمايه روانشناختي و مولفه هاي آن (اميد، خوش بيني، تاب آوري و خودکارآمدي) در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران تاثير مثبت و معناداري دارد.
همچنين نتايج نشان داد آموزش خرد بر سرمايه روانشناختي دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در طول زمان اثربخش است .
Understanding the effect of positive psychological capital on hospitality intern's creativity for role performance.