Abstract:
رشد سریع بازار حلال و فرصتهای ناشناختة بسیاری که به همراه دارد، توجه فعالان اقتصادی و بازاریابان جهانی را به خود جلب کرده است. شناخت تصویر ذهنی مصرفکنندگان از برند حلال، به درک رفتار آنها کمک کرده و فعالیت در بازار حلال را برای شرکتها و موسسات تجاری تسهیل میکند. این پژوهش با هدف بررسی تصویر ذهنی مصرفکنندگان از برند حلال انجام گرفته است. پژوهش حاضر، دارای جهتگیری کاربردی، راهبرد پیمایشی و هدف اکتشافی - توصیفی است. با استفاده از تکنیک شبکة عصبی و نرمافزار متلب (Matlab)، به تحلیل دادههای جمعآوریشده ازطریق مصاحبه با 48 نفر از متخصصان و مدیران آشنا با برند حلال و مصرفکنندة آن در حوزة بازاریابی، فروش و تحقیق و توسعه پرداخته شد. نمونهها به روش هدفمند غیرتصادفی انتخاب شدند. تعداد نمونه تا حد رسیدن به اشباع نظری به روش گلولهبرفی مشخص شد. نتایج نشان داد تصویر ذهنی مصرفکنندگان ایرانی از برندهای حلال دربرگیرندة ویژگیهای زیر است: مسئولیتپذیربودن تولیدکننده، منفعت و سودبخشی محصولات، کیفیت محصولات، ایجاد وفاداری در مشتری، ایجاد آرامش در مشتری و تمایز محصولات.
The rapid growth of the Halal market and its many unknown opportunities has attracted the attention of economic actors and global marketers. Understanding the consumers’ mental image from the Halal brand helps them understand their behavior and facilitates the functioning of the Halal market for companies and businesses. This research aimed to study the consumers' mental image from the Halal brand. The present research had an applied orientation, a survey strategy, and exploratory-descriptive purpose. By using the neural network technique and MATLAB software, the data collected through interviews with 48 experts and managers of marketing, sales and research and development who were familiar with the Halal brand were studied. The samples were selected by using purposive non-random sampling method. The number of samples was determined to reach theoretical saturation by the snowball method. The results indicated that the Iranian consumers’ mental image of Halal brand included the following characteristics: the responsibility of the producer, the profitability of the products, the quality of the products, building loyalty in the customer, making mental peace for the customer, and product differentiation.