Abstract:
امروزه صنعت تبلیغات نقش مهمی در زندگی اجتماعی انسان ایفا میکند. تبلیغات در همهجا دیده میشود و راه گریزی از آن وجود ندارد؛ از این رو در زندگی روزمره ما بدون آنکه متوجه باشیم بسیار تاثیرگذار است. بدین منظور تعداد چهار آگهی تبلیغاتی از شرکت گلرنگ، به عنوان یک برند ایرانی، و چهار آگهی تبلیغاتی از شرکت نیوا، به عنوان یک برند خارجی از مجلات، وبگاهها و بیلبوردها جمعآوری شدند. پوسترهای تبلیغاتی محصولات دو شرکت به صورت جداگانه از دیدگاه نشانه شناسی لایه ای بررسی و نتایج به صورت مقایسهای تحلیل میشوند. بر اساس نتایج پژوهش مشخص شد که در این نوع آگهی ها لایههای تصویر و زبان به عنوان دو لایه اصلی جهت برقراری ارتباط با مخاطب به کار گرفته شدهاند، اما علاوه بر اینها لایههایی چون رنگ، نوع قلم نوشتاری و ... نیز در انتقال پیام نقش اساسی دارند. همچنین بررسی مقایسه ای نشان داد که شرکت خارجی در مقایسه با شرکت داخلی توجه بیشتری به لایه های مختلف در جهت انتقال پیام، جذب و تاثیرگذاری بر مخاطب خود داشته است.
The present study tries to analyze and compare the advertisements of an Iranian company with a foreign one based on stratificational semiotics. First, Five advertisements of Golrang Company, as an Iranian Company, and five advertisements of Nivea, as a foreign company, were chosen. These advertisements were collected from magazines, websites and Billboards. Then, each advertisement was analyzed individually and the results were compared. The findings revealed that in these advertisements linguistic layer and image layer are the two main layers to attract the attention of the intended target market. In addition, other layers such as color, font, and etc. play an important role. The results indicated that the foreign company (in comparison with the Iranian one) focused more on different layers in order to convey the message, to gain the consumers’ attention and to encourage them to buy the product.