Abstract:
تنوع در تمرین محتوا بهواسطۀ توسعۀ فناوری، مسیرهای جدیدی پیشروی ذینفعان آموزش عالی گشوده است تا گامهایی موثرتر برای یاددهی ـ یادگیری مهارتهای زبانی بردارند. شبیهسازی در نسل جدید بازیها، یادگیری معکوس مهارتهای زبانی در آموزش عالی را به مفهوم واقعی کاربردی ساخته است. با توجه به اهمیت مهارتهای درک انگلیسی با اهداف ویژه در زندگی، این پژوهش متممی با طرح توصیفی پیوسته در نیمسال اول تحصیلی 1400-1399 به بررسی کاربردپذیری یادگیری معکوس مبتنیبر واقعیت افزودۀ مهارتهای درک انگلیسی با اهداف پرستاری پرداخت. بهاین منظور، 240 دانشجو (89 پسر و 151 دختر) از حوزۀ پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب و بعد از شرکت در آزمون بسندگی انگلیسی بهطور تصادفی به دو مجموﻋﮥ پیشساخته و خودمانی تقسیم شدند تا درک انگلیسی با اهداف پرستاری را فراگیرند. تکمیل پرسشنامۀ نگرش، ارزیابی مستمر در 18 جلسۀ یادگیری معکوس مبتنیبر واقعیت افزوده، رویدادنگاری یاددهنده، ارزیابی توان پیشبرد عرﺻﮥ شغلی و مصاحبۀ متمرکز فرایند این پژوهش را شکل داد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر از کاربردپذیری یادگیری معکوس مبتنیبر واقعیت افزوده در آموزش درک انگلیسی با اهداف پرستاری در بافت یاددهی ـ یادگیری و عرصه خبر داد. در این بین، شیوۀ تمرین عاملی در موفقیت و هدفمندی یادگیری معکوس انگلیسی با اهداف ویژه موثر بود. نتایج میتواند در تدوین شیوهنامههای جدید در قلمرو کاربرد فناوری در آموزش عالی بهکار گرفته شود.
Simulation in the new generations of games has paved the way for employing flipped classes. Given the significance of learning English for Specific Purposes (ESP), this complementarity study with a full-factorial design using Augmented Reality- (AR)-mediated English for Nursing Purposes (ENP) classrooms was administered in the fall semester of the academic years 2019-2020. This way, 240 (from among 249) male (n=89) and female (n=151) students from Medical University of Isfahan were selected and randomly divided into Commercially-Off-the-Shelf (COTS) sets with interdisciplinary and disciplinary circles to learn ENP listening and reading comprehension in homogeneous and heterogeneous make-up. The data were collected through a questionnaire, continuous assessment, journaling, real-world assessment, and an interview. The gathered data were analyzed descriptively and inferentially through repeated measures ANOVA, which, in turn revealed that AR-mediated ENP Learning (AAEL) led into students' comprehension and outperformance in both instructional-learning and professional contexts. Along these lines, practicing ENP reading and listening via self-made AR-assisted activities in interdisciplinary circles with heterogeneous make-up facilitated students’ progress and performance. Accordingly, it can be argued that educational stakeholders have been inspired by and shaped the EdTech-assisted scenarios. The findings can be tapped into for developing new language curricula in higher education.