Abstract:
رشد سریع و نوآوری در فناوریهای دیجیتال بهطور اساسی چشمانداز رقابتی، استراتژیها، فرآیندها و ساختارهای سنتی را تغییر داده است. در دنیای دیجیتال، هر کاری را میتوان از طریق رایانه یا تلفن هوشمند انجام داد. کارآفرینی دیجیتال با سرمایهگذاری در این فرآیند مزایای بسیاری را برای شرکتها و جامعه به ارمغان آورده است. عوامل تعیینکننده موفقیت و توسعه کارآفرینی دیجیتال و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر هنوز مشخص نیست. این مطالعه ازآنجهت حائز اهمیت است که محیطهای دیجیتال در اکثر کشورهای درحالتوسعه بهطور فزایندهای در حال رشد هستند. چنین محیطی بهعنوان یک فرصت برجسته برای ارتقای کارآفرینی دیجیتال تلقی میشود. هدف مقاله تعیین عواملی است که در توسعه کارآفرینی دیجیتال از طریق سواد دیجیتال نقش مؤثری دارند. این عوامل با بررسی ادبیات و مقالات نشریات خارجی در این زمینه و دستهبندی این عوامل و سپس ارائه مدلی جامع بر اساس دادههای بهدستآمده شناساییشدهاند. تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SMART PLS 3 استفادهشده است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه فارغالتحصیلان و اساتید دانشگاههای هنر تبریز میباشد. نتایج بهدستآمده از تجزیهوتحلیل دادهها نشان میدهد که سواد دیجیتال (ارتباط و همکاری, مهارتهای تدریس و یادگیری, سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات, تحقیق دیجیتال و سواد اطلاعاتی) یکی از موضوعات مهم مرتبط با توسعه کارآفرینی دیجیتال است.
Rapid growth and innovation in digital technologies has fundamentally changed the competitive landscape and reformulated traditional strategies, processes and structures. In the digital world, almost anything can be done through a computer or smartphone. Digital entrepreneurship has brought many benefits to companies and society by capitalizing on this process. However, the factors that determine the success and development of digital entrepreneurship, as well as how they relate to each other, are still not clear. This study is important because digital environments are increasingly growing in most developing countries such as Iran. Such an environment is seen as an outstanding opportunity to promote digital entrepreneurship. The purpose of this article is to determine the factors that play an effective role in the development of digital entrepreneurship through digital literacy. These factors have been identified by reviewing the literature and articles of foreign publications in this field and categorizing these factors and then presenting a comprehensive model based on the obtained data, which has been used to analyze the data using SMART PLS 3 software. Also, the statistical population in this research is considered to be all graduates of Tabriz art universities and professors of these universities. The results obtained from the data analysis show that digital literacy (communication and collaboration, teaching and learning skills, information and communication technology literacy, digital research and information literacy) is one of the important issues related to the development of digital entrepreneurship.
Machine summary:
نتايج به دست آمده از تجزيه وتحليل داده ها نشان مي دهد که سواد ديجيتال (ارتباط و همکاري , مهارت هاي تدريس و يادگيري , سواد فناوري اطلاعات و ارتباطات , تحقيق ديجيتال و سواد اطلاعاتي ) يکي از موضوعات مهم مرتبط با توسعه کارآفريني ديجيتال است .
Kraus, Palmer, Kailer, Kallinger, & Spitzer 2.
Spante, Hashemi, Lundin, & Algers 6.
بنابراين ، اين مطالعه به دنبال کشف چگونگي افزايش موفقيت کارآفريني ديجيتالي با استفاده از سواد ديجيتالي مي باشد و براي اين منظور اساتيد دانشگاه هاي هنر به عنوان جامعه آماري در نظر گرفته شده است .
H. ٢٠٦ ــــــــــ مديريت کسب وکارهاي بين المللي، سال ششم ، شماره ٤، زمستان ١٤٠٢ / شکل (١) مدل مفهومي ارائه شده براي ارزيابي رابطه سواد ديجيتالي با توسعه کارآفريني ديجيتال ٣- روش شناسي پژوهش ٣-١- روش پژوهش اين پژوهش ازنظر ماهيت و هدف کاربردي و ازنظر روش جمع آوري داده ها از نوع توصيفي و پيمايشي است .
1. Hair Jr, Howard, & Nitzl ٢١٤ ــــــــــ مديريت کسب وکارهاي بين المللي، سال ششم ، شماره ٤، زمستان ١٤٠٢ ٥- نتيجه گيري و پيشنهاد براي پژوهش هاي آتي سواد ديجيتالي توانايي درک، تجزيه وتحليل ، ارزيابي ، سازمان دهي و ارزيابي اطلاعات با استفاده از فن آوري هاي ديجيتال است .
فرضيه چهارم : (سواد فناوري اطلاعات و ارتباطات با توسعه کارآفريني ديجيتال رابطه مثبت و معناداري دارد)؛ با توجه به نتايج ضريب مسير ٠/١٨١ و مقدار T برابر ٢/٤١٣ نشان مي دهد اين فرضيه نيز در سطح اطمينان ٩٩ درصد تائيد شده است .