Abstract:
عدم تقارن اطلعاتی به وضعیتی اطلق می شود که یک طرف از قرارداد یا معامله از اطل عات بیشتری
آگاهی داشته باشد؛ مشروط بر اینکه از این اطلعات در زمان برقراری ارتباط با طرف دیگر به طور موثر
استفاده کند. برای بررسی موضوع تعداد١٠٨ شرکت از شرکت های جامعه آماری تحقیق -کلیه شرکت
های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران- به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب گردیدند. روش
تحقیق پژوهش حاضر بر مبنای هدف آن کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها از نوع میدانی و
کتابخانهای بوده و برای کشف همبستگی بین متغیرها نیز روش پس رویدادی) استفاده از اطلعات
گذشته (به کار رفته است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق بیانگر آن است که در سطح معنی
داری ٥ درصد فرضیه اول و دوم تحقیق پذیرفته نشدند. در واقع نتایج بیانگر آن است که وضعیت عدم
تقارن اطلعاتی در بازار برروی نگهداشت وجه نقد تاثیری ندارد. و همچنین وضعیت عدم تقارن اطلعاتی
بر رابطه بین وجه نقد مازاد و ارزش بازار شرکت تاثیر ندارد.
Machine summary:
(چانگ و همکاران؛2011) که در آن : SPREAD : دامنه ی تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام : AP میانگین قیمت پیشنهادی فروش سهام شرکت i در دوره t i : شرکت مورد بررسی t : سال مورد بررسی :BP میانگین قیمت پیشنهادی خرید سهام شرکت طبق مدل بالا، هر چه دامنه ی تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام عدد بزرگتری باشد، حاکی از عدم تقارن اطلاعاتی بیشتر است مدل آماری مدل (1)(چانگ و همکاران ؛2011)برای آزمون فرضیه اول مورد استفاده قرار می گیرد : که در آن : Spread : بیانگر عدم تقارن اطلاعاتی شرکت i در سال t NCA : جمع دارایی ها به غیر از وجوه نقد شرکت i در سال t Cash Flow : نسبت جریان نقدی به جمع دارایی ها به غیر از وجوه نقد شرکت i در سال t Net Working Capital : نسبت سرمایه در گردش به جمع دارایی ها به غیر از وجوه نقد شرکت i در سال t MB : نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری به جمع دارایی ها به غیر از وجوه نقد شرکت i در سال t Debt : نسبت جمع کل بدهی های شرکت به جمع دارایی ها به غیر از وجوه نقد شرکت i در سال t Dividend Dummy: متغیر مجازی برای شرکتهایی که سود سهام پرداخت کرده اند برابر یک و در غیر اینصورت برابر صفر است.